Magia: Różnice pomiędzy wersjami

Z Grymuar
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 1: Linia 1:
==Wprowadzenie==
+
[etykieta]Spis Tresci[/etykieta][naglowek]Spis Treści[/naglowek]
<span style="color: red">Uwaga:</span> Poniższy tekst jest jedynie skrótem po dziedzinach magii, stworzony na potrzeby postaci, które jedynie od czasu do czasu posługują się magią. Każdy gracz, który chce mienić się prawdziwym magiem, zobowiązany jest zapoznać się z pełną treścią [[Wielka Księga Magii]].
+
[b]Rozdział I:[/b] [odsylacz=Wstep]Wstęp[/odsylacz]
 +
[b]Rozdział II:[/b] [odsylacz=Rodzaje Magii]Rodzaje Magii[/odsylacz]
 +
[b]Rozdział III:[/b] [odsylacz=Wprowadzenie do kregow]Wprowadzenie do Kręgów Magii[/odsylacz]
 +
[b]Rozdział IV:[/b] [odsylacz=Krag Zwyiolow]Krąg Żywiołów[/odsylacz]
 +
[b]Rozdział V:[/b] [odsylacz=Krag Przeznaczenia]Krąg Przeznaczenia[/odsylacz]
 +
[b]Rozdział VI:[/b] [odsylacz=Krag Bytu]Krąg Bytu[/odsylacz]
 +
[b]Rozdział VII:[/b] [odsylacz=Krag Egzystencji]Krąg Egzystencji[/odsylacz]
 +
[b]Rozdział VIII:[/b] [odsylacz=Krag Materii]Krąg Materii[/odsylacz]
  
==Poziomy Opanowania Magii==
 
Każdy rodzaj magii można, znać na jednym z pięciu poziomów, które odzwierciedlają stopień w jakim postać opanowała daną dziedzinę/wrodzona moc. Poziomy te to:
 
  
'''[N]: Nowicjusz''' - postać zna najprostsze sztuczki z danej sfery magii, jest początkującym magiem, lub posiada drobny talent którego nierozwija
+
[etykieta]Wstep[/etykieta][linia][/linia][color=gold][size=200]Rozdział I: Wstęp[/size][/color][linia][/linia]
  
'''[U]: Uczeń'''  - postać opanowała podstawy danej sfery magi, ma też dostęp do kilku potężniejszych efektów
+
[etykieta]Czym jest magia[/etykieta][naglowek]Czym właściwie jest Magia?[/naglowek]
 +
[t][/t]Wiele osób zadawało sobie to pytanie i tyle samo ile było pytających, tyle znalazło się odpowiedzi. Dla każdego Magia jest czymś innym: energią, bożym narzędziem, siłą ducha. Pozostaje jednak faktem, iż dzięki temu nieodgadnionemu zjawisku możliwe staje się kształtowanie świata w sposób nieosiągalny innymi metodami. Dla niektórych to właśnie jest jej prawdziwą definicją.
  
'''[A]: Adept'''  - postać opanowała dobrze arkana danej dziedziny magi, potrafi rzucać typowe dla danego kręgu zaklęcia, a jej poziom znajomości jest typowy dla przeciętnego, wyszkolonego maga
+
[t][/t]Gdy wkroczysz w świat Sztuki sam przekonasz się, czym czytelniku jest dla Ciebie magia. Dla mnie jest ona jest przede wszystkim narzędziem. Narzędziem, dzięki któremu można zmieniać świat i dostosowywać go do swojej wizji. Narzędziem godnym bogów.
  
'''[M]: Mistrz'''  - postać doskonale opanowała daną dziedzinę magi i może wywoływać potężne efekty niedostępne dla większości czarowników, jest jednym z najpotężniejszych czarowników
+
[color=#FFFFFF]Niezależnie od tego, czym tak naprawdę jest magia i jakie jest jej pochodzenie, istnieje kilka dobrze zbadanych i opisanych jej aspektów:[/color]
  
'''[AM]: Arcy-Mistrz'''  - postać-legenda, jej zdolności kontrolowania danej dziedziny magi dorównują niemal boskim, posiada praktycznie całkowitą kontrolę nad daną dziedziną magii[/list]
+
[list]* Po pierwsze, nie wszyscy mogą się nią posługiwać w równym stopniu. Jedni ludzie przejawiają wyjątkowe zdolności do posługiwania się tym narzędziem, inni zaś wykazują kompletne beztalencie. Jest to widoczne zarówno u różnych przedstawicieli tego samego gatunku jak i pomiędzy różnymi rasami.
  
==Wybór Poziomu Magii==
+
* Po drugie, nie każdy obszar nadaje się w równym stopniu do uprawiania magii. Jedne z miejsc sprawiają, iż świat przy pomocy magii jest łatwiej kształtować, inne praktycznie to uniemożliwiają. Fakt ten jest jedną z głównych przyczyn, dlaczego za magię uważa się magiczną, surową energię wypełniającą ten świat. Nie jest to jednak argument wystarczający, by udowodnić ową teorię.
Przy wyborze poziomów nie należy przesadzać. '''Poziom Arcy-mistrzowski jest zarezerwowany tylko i wyłącznie dla postaci szczególnie obdarzonych''', które całe życie poświęciły specjalizowaniu się w tym jednym, konkretnej dziedzinie. Raczej nie powinien być on wybierany przez początkujących graczu, a jego wybór musi być dobrze uzasadniony.
 
  
Poziom mistrzowski, osiąga większość Czarodziei w jednej czy dwóch, a czasem trzech dziedzinach, podobnie jak przedstawiciele innych ras, którzy swoje życie poświęcają zgłębianiu arkan magicznych. Dla osób, których główną domeną nie jest magia, ten poziom zdolności magicznych jest raczej nieosiągalny, chyba że przejawiają wielkie, wrodzone predyspozycje.
+
* Magia zdaje się nie być jednolita. Powszechnie dzieli się ją na dziedziny, a każda z dziedzin ma inne zastosowanie. Inny też jest sposób jej użytkowania. Wszakże istnieje pogląd, magia jest wszechstronna, a jedynie my dzielimy ją na kategorie – po to by łatwiej nam było się nią posługiwać. Zapiski o istnieniu Czystej Magii, zdają się potwierdzać tę opinię.
  
Poziom adepta, odpowiada magowi, który ukończył studia magiczne w danej dziedzinie i już od jakiegoś czasu praktykuje ją. Jest to również poziom jaki zwykle posiadają przedstawiciele ras posiadających wrodzone predyspozycje do danej dziedziny magii, a nie specjalizujące się w niej szczególnie, jednakże używa jej dość często (Np. spora część niebian, posiada magię dobra, na tym poziomie).
+
* Efekty wywołane przez magię nie są trwałe, aczkolwiek mogą się utrzymywać przez tysiąclecia. Jest to kolejny argument przemawiający za istnieniem Magii w formie energii wypełniającej świat, która z czasem się wyczerpuje. Jednakże niektórzy argumentują to zjawisko dążeniem świata do przyjmowania swojej pierwotnej formy.
  
Poziom ucznia, odpowiada osobą, które posiadając naturalny talent magiczny, rozwinęły go samodzielnie, nie przechodząc jednakże żadnych studiów magicznych. Opisuje on także, poziom jaki zwykle posiadają magowie w połowie swych studiów.
+
* Wysiłek włożony w użycie magii jest zależny od wielkości skutków, jakie chcemy wywołać. Zaklęcia zmieniające rzeczywistość jedynie w drobnym stopniu są stosunkowo proste w wykonaniu. Te zmieniające ogromne obszary lub fundamentalne zasady świata, są osiągalne tylko dla najpotężniejszych.[/list]
 +
[center][size=90][odsylacz=Spis Tresci]- Powrót -[/odsylacz][/size][/center]
  
Poziom nowicjusza, jak sama nazwa wskazuje, jest to poziom odpowiadający osobą, które dopiero co zaznajamiają się z arcanami sztuki, lub posiadają talent, którego nie rozwijają, a jedynie korzystają z niego sporadycznie (zwykle intuicyjnie).
+
[etykieta]Rodzaje Magii[/etykieta][linia][/linia][color=gold][size=200]Rozdział II: Rodzaje Magii[/size][/color][linia][/linia]
  
<span style="color:yellow">'''Uwaga:''' Poniższa lista to tylko bardzo skrótowy opis dziedzin magii, dobry do w miarę szybkiego wykreowania postaci. Aby zapoznać się lepiej z tematyką magii należy przestudiować</span> [[Wielka Księga Magii]]
+
[naglowek]Rodzaje Magii[/naglowek]
 +
[t][/t]Energię magiczną (przyjmijmy dla potrzeb tej księgi, iż magia w rzeczywistości jest pewną formą energii - ułatwi to znacznie wyjaśnienie pewnych kwestii) można kształtować na wiele różnych sposobów i żadne dwie osoby nie czynią tego w sposób identyczny. Niemniej jednak, można wyłonić cztery główne metody, które uważa się za kanony tej sztuki. Są to: Inkantacje, Moce, Rozkazy, Rytuały; znane również jako Magia Inkantacji, Magia Intuicji, Magia Woli, Magia Rytualna. W niniejszej książce będziemy się posługiwać drugim zestawem nazw. Poniżej zamieszczam ich ogólny opis. Znajdziecie w nich sposoby w jakich odbywa się dzięki nim uprawianie Sztuki, ich mocne i słabe strony oraz charakterystykę zaklęć wywoływanych przy ich pomocy.
 +
[center][size=90][odsylacz=Spis Tresci]- Powrót -[/odsylacz][/size][/center]
  
[[Rodzaje sposobów rzucania zaklęć]]
+
[naglowek]Magia Inkantacji[/naglowek][color=#FFFFFF]Alternatywne nazwy:[/color] Inkantacje
* '''Inkantacje''' - rzucanie odbywa się poprzez gesty i słowa mocy
+
[t][/t]Jest to rodzaj magii najbardziej kojarzący się (i słusznie) z postacią tradycyjnego maga. Tajemnicze formuły, skomplikowane gesty, księgi zaklęć – oto przejawy uprawiania tej formy magii. Tutaj wykorzystywanie narzędzia, jakim jest magia, odbywa się przy pomocy innych instrumentów: gestów oraz słów. Niezwykle istotnym jest ich dobór, bowiem nie wszystkie dobrze zadziałają. Nie wystarczy po prostu powiedzieć: „Zapal się”, machnąć ręką i oczekiwać, że ognisko stanie w płomieniach. Do tego trzeba o wiele bardziej skomplikowanego gestu i słów mocy. Najlepiej do tego celu nadaje się Pradawna Mowa, jednakże Język Elfów, Smocza Mowa czy Mowa Demonów nie są wcale gorsze. Nie można też zapomnieć o Czarnej Mowie, która jest szczególnie przydatna w tkaniu zaklęć związanych ze złem. Odpowiednio dobrane, dobrze wykonane i zgrane w czasie gesty i słowa – zwane wspólnie inkantacjami – dadzą pożądany przez nas efekt. Nauczenie się ich, zwykle wymaga dobrych źródeł bądź nauczycieli oraz długich godzin praktyki, a opracowywanie własnych jest nie lada zadaniem.
* '''Moce''' - rzucanie zaklęć odbywa się przez silne emocje i wyrażenie chęci do wydarzenia się czegoś
+
[center][size=90][odsylacz=Spis Tresci]- Powrót -[/odsylacz][/size][/center]
* '''Rozkazy''' - rzucanie zaklęć odbywa się przez naginanie świata siłą swojej woli
 
* '''Rytuały''' - jak sama nazwa wskazuje, rzucanie magi odbywa się przez odprawienie rytuału
 
  
[[Krąg Żywiołów]]
+
[t][/t]Z magią Inkantacji można się spotkać również za pośrednictwem magicznych zwoi z zaklęciami. Zapisane na nich słowa i symbole, stanowią specyficzną odmianę tego rodzaju magii i pozwalają rzucać zaklęcia przygotowane uprzednio.
* '''[[Krąg Żywiołów#Dziedzina Ognia|Ognia]]''' - magia kontroli nad ogniem oraz temperaturą
 
* '''[[Krąg Żywiołów#Dziedzina Wody|Wody]]''' - magia kontroli nad wodą
 
* '''[[Krąg Żywiołów#Dziedzina Powietrza|Powietrza]]''' - magia kontroli nad powietrzem, wiatrem, pogodą
 
* '''[[Krąg Żywiołów#Dziedzina Ziemi|Ziemi]]''' - magia kontroli nad ziemią
 
  
[[Krąg Przeznaczenia]]
+
[t][/t]Do Inkantacji należy również - wyszczególniana przez niektórych jako osobna dziedzina Sztuki - Magia Run, nie zamierzam jednakże jej opisywać na łamach tej księgi.
* '''[[Krąg Przeznaczenia#Dziedzina Chaosu|Chaosu]]''' - magia przypadku, rozpadu, zmieniania naturalnego porządku rzeczy
 
* '''[[Krąg Przeznaczenia#Dziedzina Porządku|Porządku]]''' - magia utrwalenia, przywracania do równowagi
 
* '''[[Krąg Przeznaczenia#Dziedzina Dobra|Dobra]]''' - magia specjalizująca się w pomaganiu innym, sprowadzaniu szczęścia i błogosławieństwa
 
* '''[[Krąg Przeznaczenia#Dziedzina Zła|Zła]]''' - magia specjalizująca się w zadawaniu bólu, sianiu zniszczenia
 
  
[[Krąg Bytu]]
+
[color=#FFFFFF]Rzucanie zaklęć odbywa się przez:[/color] wykonywanie ściśle określonych gestów i wymawianie słów mocy
* '''[[Krąg Bytu#Dziedzina Życia|Życia]]''' - magia leczenia, uzdrawiania, zmieniania funkcji życiowych
+
[color=#FFFFFF]Od czego zależy potęga czaru:[/color] od dbałości, z jaką zostaną wykonane gesty i słowa, a także od dokładności z jaką zostały one opracowane
* '''[[Krąg Bytu#Dziedzina Śmierci|Śmierci]]''' - magia kontroli śmierci, zaglądania do krainy zmarłych, ożywiania martwych przedmiotów, tworzenia nieumarłych
+
[color=#FFFFFF]Charakterystyka zaklęć:[/color] Najbardziej precyzyjny sposób tkania czarów, ceną jest jednakże mała ich elastyczność. Czarownik zna dokładne efekty rzucanych przez niego zaklęć - jednak by jakieś wywołać musi wcześniej długo studiować.
* '''[[Krąg Bytu#Dziedzina Pustki|Pustki]]''' - magia niszczenia przedmiotów, dezintegracji, tworzenia iluzji i innych niematerialnych rzeczy
+
[center][size=90][odsylacz=Spis Tresci]- Powrót -[/odsylacz][/size][/center]
* '''[[Krąg Bytu#Dziedzina Istnienia|Istnienia]]''' - magia tworzenia materialnych przedmiotów, naprawiania ich
 
  
[[Krąg Egzystencji]]
+
[naglowek]Magia Intuicyjna[/naglowek][color=#FFFFFF]Alternatywne nazwy:[/color] Moce
* '''[[Krąg Egzystencji#Dziedzina Demonów|Demonów]]''' - magia kontaktowania się z demonami, wkraczania do otchłani, przyzywania istot niepochodzących z tego świata
+
[t][/t]Niektóre osoby - choć nie odbyły żadnych magicznych studiów - posiadają naturalną zdolność do używania magii. Powodowane silnymi uczuciami potrafią wyzwalać magiczną moc i wpływać tym samym na otaczający ich świat, w sposób trudny do przewidzenia, często samemu nie rozumiejąc sposobu, w jaki to czynią. Zwykle po prostu wyrażając pragnienie (świadomie lub podświadomie), aby coś się wydarzyło i to (w mniejszym lub większym przybliżeniu) się zdarza – oczywiście, jeśli ich magia jest wystarczająco silna.
* '''[[Krąg Egzystencji#Dziedzina Ducha|Ducha]]''' - magia kontaktowania się z zaświatami, podróży astralnych
 
* '''[[Krąg Egzystencji#Dziedzina Emocji|Emocji]]''' - magia wpływania na emocje, sny oraz magia uroków
 
* '''[[Krąg Egzystencji#Dziedzina Umysłu|Umysłu]]''' - magia wpływania na umysł, dominacji nad innymi istotami
 
  
[[Krąg Materii]]
+
[t][/t]Uczeni magowie zwykle gardzą – czy słusznie czy też nie, nie mnie rozstrzygać - tym rodzajem uprawiania Sztuki, twierdząc, iż nie ma ona nic wspólnego z kontrolowanym kształtowaniem świata. W tym względzie z pewnością mają rację – Magia Intuicji jest najbardziej nieprzewidywalna w efektach ze wszystkich.
* '''[[Krąg Materii#Dziedzina Struktury|Struktury]]''' - magia przemian, kontrolowania wewnętrznej struktury przedmiotów
+
 
* '''[[Krąg Materii#Dziedzina Przestrzeni|Przestrzeni]]''' - magia teleportacji oraz telekinezy rytuałów, mogąca wpływać na wiele aspektów
+
[color=#FFFFFF]Rzucanie zaklęć odbywa się przez:[/color] poprzez wyrażenie (często podświadomie) chęci, aby coś się wydarzyło lub pod wpływem silnych uczuć
* '''[[Krąg Materii#Dziedzina Energii|Energii]]''' - magia wywoływania efektów energetycznych
+
[color=#FFFFFF]Od czego zależy potęga czaru:[/color] od siły emocji, które wywołują magię
* '''[[Krąg Materii#Dziedzina Mocy|Mocy]]''' - magia tworzenia efektów mocy
+
[color=#FFFFFF]Charakterystyka zaklęć:[/color] Efekty zaklęć rzucanych tym sposobem są nieprzewidywalne i często bywają niebezpieczne dla otoczenia, a często także dla samego maga. Czarujący „określa” jedynie skutek, do jakiego ma doprowadzić zaklęcie, natomiast to, w jaki sposób się to odbędzie jedynie od kaprysu natury.
 +
[center][size=90][odsylacz=Spis Tresci]- Powrót -[/odsylacz][/size][/center]
 +
 
 +
[naglowek]Magia Woli[/naglowek][color=#FFFFFF]Alternatywne nazwy:[/color] Rozkazy
 +
[t][/t]Niektóre osoby zdają się naginać świat do własnej woli, a magia jest dla nich jedynie pośrednikiem, niejako dodatkową ręką posłuszną ich rozkazom. Magowie tacy twoją w swoim umyśle obraz rzeczywistości, jaką chcieliby ujrzeć, a później zmuszają świat by dostosował się do ich woli. Jest to niezwykle plastyczne wykorzystanie Sztuki, jednakże posiada swoją cenę. Wymaga ono niezwykle silnej woli i niemal żelaznej dyscypliny. Osobnicy, którzy nie posiadają wyżej wymienionych cech nie będą zdolni nagiąć świata do swych życzeń, a co gorsza może się okazać, iż to świat nagnie ich do własnej woli.
 +
 
 +
[color=#FFFFFF]Rzucanie zaklęć odbywa się przez:[/color] kształtowaniu świata myślą, tak jak kształtuje się ciasto rękoma
 +
[color=#FFFFFF]Od czego zależy potęga czaru:[/color] od siły woli czarującego oraz jego determinacji
 +
[color=#FFFFFF]Charakterystyka zaklęć:[/color] zaklęcia stanowią kompromis pomiędzy Magią Inkantacji a Magią Intuicji. Efekty są dokładnie określane przez czarującego i można je wywoływać bez uprzedniego ich opracowywania. Ceną jest dość mała potęga zaklęć.
 +
[center][size=90][odsylacz=Spis Tresci]- Powrót -[/odsylacz][/size][/center]
 +
 
 +
[naglowek]Magia Rytualna[/naglowek][color=#FFFFFF]Alternatywne nazwy:[/color] Rytuały
 +
[t][/t]Rodzaj magii kojarzący się głównie z wiedźmami i demonologami, choć w równym stopniu posługują się nim tradycyjni magowie, o czym często się zapomina. Tajemnicze tańce, niezwykłe rekwizyty, specyficzne pory dnia i roku – oto, co stanowi rdzeń tego rodzaju magii, który przypomina pieczenie ciasta: weź składniki, zamieszaj, włóż do pieca i czekaj na wyniki.
 +
 
 +
[t][/t]Rzucanie zaklęć przy pomocy tego rodzaju wiąże się z wykorzystywaniem mocy miejsc, ułożenia gwiazd, zjawisk, a także mocy symboli nadawanych im przez różne istoty. Dzięki starannie odprawionym rytuałów staje się możliwe wyzwolenie zgromadzonej w tych rzeczach energii (lub, jak kto woli siły sprawczej).
 +
 
 +
[t][/t]Uzyskanie odpowiednich efektów wiąże się z odpowiedniego doboru i połączenia wszystkich elementów rytuału, które zwykle wymaga matematycznych i astrologicznych obliczeń.
 +
 
 +
[color=#FFFFFF]Rzucanie zaklęć odbywa się przez:[/color] odprawianie starannie przygotowanych rytuałów, w których każda rzecz i gest ma znaczenie
 +
[color=#FFFFFF]Od czego zależy potęga czaru:[/color] od warunków, w których jest przeprowadzany rytuał, od ułożenia gwiazd, od tego jak dobrze do niego jest przygotowana postać, od rytualnych przedmiotów, których używa postać
 +
[color=#FFFFFF]Charakterystyka zaklęć:[/color] Dzięki temu sposobowi można uzyskać najpotężniejsze efekty, które mogą utrzymywać się przez bardzo długi czas i wpływać na wielkie obszary. Ceną jest długi czas przygotowania i odprawiania rytuałów, a także nie do końca przewidywalne skutki rytuałów.
 +
[center][size=90][odsylacz=Spis Tresci]- Powrót -[/odsylacz][/size][/center]
 +
 
 +
[etykieta]Wprowadzenie do kregow[/etykieta][linia][/linia][color=gold][size=200]Rozdział III: Wprowadzenie do Kręgów Magii[/size][/color][linia][/linia]
 +
 
 +
[naglowek]Wprowadzenie do Kręgów Magii[/naglowek]
 +
[t][/t]Magia ze względu na aspekty świata do kształtowania, jakich można ją wykorzystać została podzielona na pięć kręgów magii tworzących pentagram mocy, który stanowi ogół dziedzin Sztuki. Każdy z kręgów dzieli się zaś na cztery dziedziny opisujące cztery przeciwstawne aspekty każdego kręgu. Kręgi Magii nazywane często również Różami Magii (przez analogię do róży wiatrów). Kręgi tworzące pentagram mocy to: Krąg Żywiołów, Krąg Bytu, Krąg Egzystencji, Krąg Przeznaczenia, Krąg Materii.
 +
 
 +
[t][/t]Niektóre z dziedzin kręgów wydają się być niezwykle do siebie podobne. Jednakże są one takie tylko z pozoru. Jakkolwiek efekty, które można dzięki nim uzyskać rzeczywiście w niektórych przypadkach wydają się być identyczne, to sposoby ich uzyskania są diametralnie różne. Czasami nie stanowi to żadnej różnicy, czasami jest niezwykle istotne.
 +
 
 +
[t][/t]Powiada się, że osoba, która opanuje mistrzowsko wszystkie pięć ramion pentagramów, wykroczy poza granice śmiertelnego maga i stanie na równi z bogami. Prawdopodobnie jest to tylko legenda. Aczkolwiek nigdy w historii nie zanotowano przypadku osoby, która spełniłaby te wymagania, więc może czas zweryfikuje tą wersję.
 +
 
 +
[t][/t]Oprócz wyszczególnionych tutaj kręgów magii, które opisują doskonale wszystkie (poza magią demonów, która jest zupełnie obca dla tego świata i należy traktować ją całkiem indywidualnie) w dawnych czasach istniały jeszcze inne formy magii, jednakże większość z nich została albo zapomniana, albo jest jedynie legendami. Niemniej na końcu tej księgi, Żywiołów rozdziale Zapomniana Wiedza, przedstawiam krótki ich przegląd.
 +
[center][size=90][odsylacz=Spis Tresci]- Powrót -[/odsylacz][/size][/center]
 +
 
 +
[etykieta]Krag Zwyiolow[/etykieta][linia][/linia][color=gold][size=200]Rozdział IV: Krąg Żywiołów[/size][/color][linia][/linia]
 +
 
 +
 
 +
[etykieta]Krag Przeznaczenia[/etykieta][linia][/linia][color=gold][size=200]Rozdział V: Krąg Przeznaczenia[/size][/color][linia][/linia]
 +
 
 +
[etykieta]Krag Bytu[/etykieta][linia][/linia][color=gold][size=200]Rozdział VI: Krąg Bytu[/size][/color][linia][/linia]
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[etykieta]Krag Egzystencji[/etykieta][linia][/linia][color=gold][size=200]Rozdział VII: Krąg Egzystencji[/size][/color][linia][/linia]
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[etykieta]Krag Materii[/etykieta][linia][/linia][color=gold][size=200]Rozdział VIII: Krąg Materii[/size][/color][linia][/linia]
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[center][size=90][odsylacz=Spis Tresci]- Powrót -[/odsylacz][/size][/center]

Wersja z 04:25, 1 mar 2018

[etykieta]Spis Tresci[/etykieta][naglowek]Spis Treści[/naglowek] [b]Rozdział I:[/b] [odsylacz=Wstep]Wstęp[/odsylacz] [b]Rozdział II:[/b] [odsylacz=Rodzaje Magii]Rodzaje Magii[/odsylacz] [b]Rozdział III:[/b] [odsylacz=Wprowadzenie do kregow]Wprowadzenie do Kręgów Magii[/odsylacz] [b]Rozdział IV:[/b] [odsylacz=Krag Zwyiolow]Krąg Żywiołów[/odsylacz] [b]Rozdział V:[/b] [odsylacz=Krag Przeznaczenia]Krąg Przeznaczenia[/odsylacz] [b]Rozdział VI:[/b] [odsylacz=Krag Bytu]Krąg Bytu[/odsylacz] [b]Rozdział VII:[/b] [odsylacz=Krag Egzystencji]Krąg Egzystencji[/odsylacz] [b]Rozdział VIII:[/b] [odsylacz=Krag Materii]Krąg Materii[/odsylacz]


[etykieta]Wstep[/etykieta][linia][/linia][color=gold][size=200]Rozdział I: Wstęp[/size][/color][linia][/linia]

[etykieta]Czym jest magia[/etykieta][naglowek]Czym właściwie jest Magia?[/naglowek] [t][/t]Wiele osób zadawało sobie to pytanie i tyle samo ile było pytających, tyle znalazło się odpowiedzi. Dla każdego Magia jest czymś innym: energią, bożym narzędziem, siłą ducha. Pozostaje jednak faktem, iż dzięki temu nieodgadnionemu zjawisku możliwe staje się kształtowanie świata w sposób nieosiągalny innymi metodami. Dla niektórych to właśnie jest jej prawdziwą definicją.

[t][/t]Gdy wkroczysz w świat Sztuki sam przekonasz się, czym czytelniku jest dla Ciebie magia. Dla mnie jest ona jest przede wszystkim narzędziem. Narzędziem, dzięki któremu można zmieniać świat i dostosowywać go do swojej wizji. Narzędziem godnym bogów.

[color=#FFFFFF]Niezależnie od tego, czym tak naprawdę jest magia i jakie jest jej pochodzenie, istnieje kilka dobrze zbadanych i opisanych jej aspektów:[/color]

[list]* Po pierwsze, nie wszyscy mogą się nią posługiwać w równym stopniu. Jedni ludzie przejawiają wyjątkowe zdolności do posługiwania się tym narzędziem, inni zaś wykazują kompletne beztalencie. Jest to widoczne zarówno u różnych przedstawicieli tego samego gatunku jak i pomiędzy różnymi rasami.

  • Po drugie, nie każdy obszar nadaje się w równym stopniu do uprawiania magii. Jedne z miejsc sprawiają, iż świat przy pomocy magii jest łatwiej kształtować, inne praktycznie to uniemożliwiają. Fakt ten jest jedną z głównych przyczyn, dlaczego za magię uważa się magiczną, surową energię wypełniającą ten świat. Nie jest to jednak argument wystarczający, by udowodnić ową teorię.
  • Magia zdaje się nie być jednolita. Powszechnie dzieli się ją na dziedziny, a każda z dziedzin ma inne zastosowanie. Inny też jest sposób jej użytkowania. Wszakże istnieje pogląd, iż magia jest wszechstronna, a jedynie my dzielimy ją na kategorie – po to by łatwiej nam było się nią posługiwać. Zapiski o istnieniu Czystej Magii, zdają się potwierdzać tę opinię.
  • Efekty wywołane przez magię nie są trwałe, aczkolwiek mogą się utrzymywać przez tysiąclecia. Jest to kolejny argument przemawiający za istnieniem Magii w formie energii wypełniającej świat, która z czasem się wyczerpuje. Jednakże niektórzy argumentują to zjawisko dążeniem świata do przyjmowania swojej pierwotnej formy.
  • Wysiłek włożony w użycie magii jest zależny od wielkości skutków, jakie chcemy wywołać. Zaklęcia zmieniające rzeczywistość jedynie w drobnym stopniu są stosunkowo proste w wykonaniu. Te zmieniające ogromne obszary lub fundamentalne zasady świata, są osiągalne tylko dla najpotężniejszych.[/list]

[center][size=90][odsylacz=Spis Tresci]- Powrót -[/odsylacz][/size][/center]

[etykieta]Rodzaje Magii[/etykieta][linia][/linia][color=gold][size=200]Rozdział II: Rodzaje Magii[/size][/color][linia][/linia]

[naglowek]Rodzaje Magii[/naglowek] [t][/t]Energię magiczną (przyjmijmy dla potrzeb tej księgi, iż magia w rzeczywistości jest pewną formą energii - ułatwi to znacznie wyjaśnienie pewnych kwestii) można kształtować na wiele różnych sposobów i żadne dwie osoby nie czynią tego w sposób identyczny. Niemniej jednak, można wyłonić cztery główne metody, które uważa się za kanony tej sztuki. Są to: Inkantacje, Moce, Rozkazy, Rytuały; znane również jako Magia Inkantacji, Magia Intuicji, Magia Woli, Magia Rytualna. W niniejszej książce będziemy się posługiwać drugim zestawem nazw. Poniżej zamieszczam ich ogólny opis. Znajdziecie w nich sposoby w jakich odbywa się dzięki nim uprawianie Sztuki, ich mocne i słabe strony oraz charakterystykę zaklęć wywoływanych przy ich pomocy. [center][size=90][odsylacz=Spis Tresci]- Powrót -[/odsylacz][/size][/center]

[naglowek]Magia Inkantacji[/naglowek][color=#FFFFFF]Alternatywne nazwy:[/color] Inkantacje [t][/t]Jest to rodzaj magii najbardziej kojarzący się (i słusznie) z postacią tradycyjnego maga. Tajemnicze formuły, skomplikowane gesty, księgi zaklęć – oto przejawy uprawiania tej formy magii. Tutaj wykorzystywanie narzędzia, jakim jest magia, odbywa się przy pomocy innych instrumentów: gestów oraz słów. Niezwykle istotnym jest ich dobór, bowiem nie wszystkie dobrze zadziałają. Nie wystarczy po prostu powiedzieć: „Zapal się”, machnąć ręką i oczekiwać, że ognisko stanie w płomieniach. Do tego trzeba o wiele bardziej skomplikowanego gestu i słów mocy. Najlepiej do tego celu nadaje się Pradawna Mowa, jednakże Język Elfów, Smocza Mowa czy Mowa Demonów nie są wcale gorsze. Nie można też zapomnieć o Czarnej Mowie, która jest szczególnie przydatna w tkaniu zaklęć związanych ze złem. Odpowiednio dobrane, dobrze wykonane i zgrane w czasie gesty i słowa – zwane wspólnie inkantacjami – dadzą pożądany przez nas efekt. Nauczenie się ich, zwykle wymaga dobrych źródeł bądź nauczycieli oraz długich godzin praktyki, a opracowywanie własnych jest nie lada zadaniem. [center][size=90][odsylacz=Spis Tresci]- Powrót -[/odsylacz][/size][/center]

[t][/t]Z magią Inkantacji można się spotkać również za pośrednictwem magicznych zwoi z zaklęciami. Zapisane na nich słowa i symbole, stanowią specyficzną odmianę tego rodzaju magii i pozwalają rzucać zaklęcia przygotowane uprzednio.

[t][/t]Do Inkantacji należy również - wyszczególniana przez niektórych jako osobna dziedzina Sztuki - Magia Run, nie zamierzam jednakże jej opisywać na łamach tej księgi.

[color=#FFFFFF]Rzucanie zaklęć odbywa się przez:[/color] wykonywanie ściśle określonych gestów i wymawianie słów mocy [color=#FFFFFF]Od czego zależy potęga czaru:[/color] od dbałości, z jaką zostaną wykonane gesty i słowa, a także od dokładności z jaką zostały one opracowane [color=#FFFFFF]Charakterystyka zaklęć:[/color] Najbardziej precyzyjny sposób tkania czarów, ceną jest jednakże mała ich elastyczność. Czarownik zna dokładne efekty rzucanych przez niego zaklęć - jednak by jakieś wywołać musi wcześniej długo studiować. [center][size=90][odsylacz=Spis Tresci]- Powrót -[/odsylacz][/size][/center]

[naglowek]Magia Intuicyjna[/naglowek][color=#FFFFFF]Alternatywne nazwy:[/color] Moce [t][/t]Niektóre osoby - choć nie odbyły żadnych magicznych studiów - posiadają naturalną zdolność do używania magii. Powodowane silnymi uczuciami potrafią wyzwalać magiczną moc i wpływać tym samym na otaczający ich świat, w sposób trudny do przewidzenia, często samemu nie rozumiejąc sposobu, w jaki to czynią. Zwykle po prostu wyrażając pragnienie (świadomie lub podświadomie), aby coś się wydarzyło i to (w mniejszym lub większym przybliżeniu) się zdarza – oczywiście, jeśli ich magia jest wystarczająco silna.

[t][/t]Uczeni magowie zwykle gardzą – czy słusznie czy też nie, nie mnie rozstrzygać - tym rodzajem uprawiania Sztuki, twierdząc, iż nie ma ona nic wspólnego z kontrolowanym kształtowaniem świata. W tym względzie z pewnością mają rację – Magia Intuicji jest najbardziej nieprzewidywalna w efektach ze wszystkich.

[color=#FFFFFF]Rzucanie zaklęć odbywa się przez:[/color] poprzez wyrażenie (często podświadomie) chęci, aby coś się wydarzyło lub pod wpływem silnych uczuć [color=#FFFFFF]Od czego zależy potęga czaru:[/color] od siły emocji, które wywołują magię [color=#FFFFFF]Charakterystyka zaklęć:[/color] Efekty zaklęć rzucanych tym sposobem są nieprzewidywalne i często bywają niebezpieczne dla otoczenia, a często także dla samego maga. Czarujący „określa” jedynie skutek, do jakiego ma doprowadzić zaklęcie, natomiast to, w jaki sposób się to odbędzie jedynie od kaprysu natury. [center][size=90][odsylacz=Spis Tresci]- Powrót -[/odsylacz][/size][/center]

[naglowek]Magia Woli[/naglowek][color=#FFFFFF]Alternatywne nazwy:[/color] Rozkazy [t][/t]Niektóre osoby zdają się naginać świat do własnej woli, a magia jest dla nich jedynie pośrednikiem, niejako dodatkową ręką posłuszną ich rozkazom. Magowie tacy twoją w swoim umyśle obraz rzeczywistości, jaką chcieliby ujrzeć, a później zmuszają świat by dostosował się do ich woli. Jest to niezwykle plastyczne wykorzystanie Sztuki, jednakże posiada swoją cenę. Wymaga ono niezwykle silnej woli i niemal żelaznej dyscypliny. Osobnicy, którzy nie posiadają wyżej wymienionych cech nie będą zdolni nagiąć świata do swych życzeń, a co gorsza może się okazać, iż to świat nagnie ich do własnej woli.

[color=#FFFFFF]Rzucanie zaklęć odbywa się przez:[/color] kształtowaniu świata myślą, tak jak kształtuje się ciasto rękoma [color=#FFFFFF]Od czego zależy potęga czaru:[/color] od siły woli czarującego oraz jego determinacji [color=#FFFFFF]Charakterystyka zaklęć:[/color] zaklęcia stanowią kompromis pomiędzy Magią Inkantacji a Magią Intuicji. Efekty są dokładnie określane przez czarującego i można je wywoływać bez uprzedniego ich opracowywania. Ceną jest dość mała potęga zaklęć. [center][size=90][odsylacz=Spis Tresci]- Powrót -[/odsylacz][/size][/center]

[naglowek]Magia Rytualna[/naglowek][color=#FFFFFF]Alternatywne nazwy:[/color] Rytuały [t][/t]Rodzaj magii kojarzący się głównie z wiedźmami i demonologami, choć w równym stopniu posługują się nim tradycyjni magowie, o czym często się zapomina. Tajemnicze tańce, niezwykłe rekwizyty, specyficzne pory dnia i roku – oto, co stanowi rdzeń tego rodzaju magii, który przypomina pieczenie ciasta: weź składniki, zamieszaj, włóż do pieca i czekaj na wyniki.

[t][/t]Rzucanie zaklęć przy pomocy tego rodzaju wiąże się z wykorzystywaniem mocy miejsc, ułożenia gwiazd, zjawisk, a także mocy symboli nadawanych im przez różne istoty. Dzięki starannie odprawionym rytuałów staje się możliwe wyzwolenie zgromadzonej w tych rzeczach energii (lub, jak kto woli siły sprawczej).

[t][/t]Uzyskanie odpowiednich efektów wiąże się z odpowiedniego doboru i połączenia wszystkich elementów rytuału, które zwykle wymaga matematycznych i astrologicznych obliczeń.

[color=#FFFFFF]Rzucanie zaklęć odbywa się przez:[/color] odprawianie starannie przygotowanych rytuałów, w których każda rzecz i gest ma znaczenie [color=#FFFFFF]Od czego zależy potęga czaru:[/color] od warunków, w których jest przeprowadzany rytuał, od ułożenia gwiazd, od tego jak dobrze do niego jest przygotowana postać, od rytualnych przedmiotów, których używa postać [color=#FFFFFF]Charakterystyka zaklęć:[/color] Dzięki temu sposobowi można uzyskać najpotężniejsze efekty, które mogą utrzymywać się przez bardzo długi czas i wpływać na wielkie obszary. Ceną jest długi czas przygotowania i odprawiania rytuałów, a także nie do końca przewidywalne skutki rytuałów. [center][size=90][odsylacz=Spis Tresci]- Powrót -[/odsylacz][/size][/center]

[etykieta]Wprowadzenie do kregow[/etykieta][linia][/linia][color=gold][size=200]Rozdział III: Wprowadzenie do Kręgów Magii[/size][/color][linia][/linia]

[naglowek]Wprowadzenie do Kręgów Magii[/naglowek] [t][/t]Magia ze względu na aspekty świata do kształtowania, jakich można ją wykorzystać została podzielona na pięć kręgów magii tworzących pentagram mocy, który stanowi ogół dziedzin Sztuki. Każdy z kręgów dzieli się zaś na cztery dziedziny opisujące cztery przeciwstawne aspekty każdego kręgu. Kręgi Magii nazywane często również Różami Magii (przez analogię do róży wiatrów). Kręgi tworzące pentagram mocy to: Krąg Żywiołów, Krąg Bytu, Krąg Egzystencji, Krąg Przeznaczenia, Krąg Materii.

[t][/t]Niektóre z dziedzin kręgów wydają się być niezwykle do siebie podobne. Jednakże są one takie tylko z pozoru. Jakkolwiek efekty, które można dzięki nim uzyskać rzeczywiście w niektórych przypadkach wydają się być identyczne, to sposoby ich uzyskania są diametralnie różne. Czasami nie stanowi to żadnej różnicy, czasami jest niezwykle istotne.

[t][/t]Powiada się, że osoba, która opanuje mistrzowsko wszystkie pięć ramion pentagramów, wykroczy poza granice śmiertelnego maga i stanie na równi z bogami. Prawdopodobnie jest to tylko legenda. Aczkolwiek nigdy w historii nie zanotowano przypadku osoby, która spełniłaby te wymagania, więc może czas zweryfikuje tą wersję.

[t][/t]Oprócz wyszczególnionych tutaj kręgów magii, które opisują doskonale wszystkie (poza magią demonów, która jest zupełnie obca dla tego świata i należy traktować ją całkiem indywidualnie) w dawnych czasach istniały jeszcze inne formy magii, jednakże większość z nich została albo zapomniana, albo jest jedynie legendami. Niemniej na końcu tej księgi, Żywiołów rozdziale Zapomniana Wiedza, przedstawiam krótki ich przegląd. [center][size=90][odsylacz=Spis Tresci]- Powrót -[/odsylacz][/size][/center]

[etykieta]Krag Zwyiolow[/etykieta][linia][/linia][color=gold][size=200]Rozdział IV: Krąg Żywiołów[/size][/color][linia][/linia]


[etykieta]Krag Przeznaczenia[/etykieta][linia][/linia][color=gold][size=200]Rozdział V: Krąg Przeznaczenia[/size][/color][linia][/linia]

[etykieta]Krag Bytu[/etykieta][linia][/linia][color=gold][size=200]Rozdział VI: Krąg Bytu[/size][/color][linia][/linia]


[etykieta]Krag Egzystencji[/etykieta][linia][/linia][color=gold][size=200]Rozdział VII: Krąg Egzystencji[/size][/color][linia][/linia]


[etykieta]Krag Materii[/etykieta][linia][/linia][color=gold][size=200]Rozdział VIII: Krąg Materii[/size][/color][linia][/linia]


[center][size=90][odsylacz=Spis Tresci]- Powrót -[/odsylacz][/size][/center]