|
|
(Nie pokazano 4 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) |
Linia 1: |
Linia 1: |
− |
| |
− | ==Wprowadzenie==
| |
− |
| |
| Atrybuty określają wrodzone predyspozycje postaci. Określają sprawność ciała, umysłu i hart ducha. Atrybuty dzielą się na pięć głównych grup, z których każda opisuje inny aspekt postaci, a każda z nich (oprócz percepcji) dzieli się na trzy atrybuty opisujące dany element. Wszystkie zostały opisane poniżej, wraz z wartościami jakie mogą przybierać: | | Atrybuty określają wrodzone predyspozycje postaci. Określają sprawność ciała, umysłu i hart ducha. Atrybuty dzielą się na pięć głównych grup, z których każda opisuje inny aspekt postaci, a każda z nich (oprócz percepcji) dzieli się na trzy atrybuty opisujące dany element. Wszystkie zostały opisane poniżej, wraz z wartościami jakie mogą przybierać: |
| | | |
− | ''Krzepa: siła/wytrwałość/odporność''
| + | {{Tabela Atrybutów}} |
− | | |
− | ''Zwinność: zręczność/szybkość/precyzja''
| |
− | | |
− | ''Percepcja: wzrok/słuch/węch/smak/czucie/zmysł magiczny''
| |
− | | |
− | ''Umysł: bystrość/błyskotliwość/siła woli''
| |
− | | |
− | ''Prezencja: wygląd/postawa/charyzma''
| |
− | | |
− | ==Krzepa==
| |
− | | |
− | '''''SIŁA'''''
| |
− | | |
− | Określa fizyczną siłę Twojej postaci - jej muskulaturę, siłę zadawanych przez nią ciosów, a także to ile jest ona w stanie udźwignąć. Duża siła niekoniecznie musi wynikać z potężnie zbudowanych mięśni - choć często idzie z nimi w parze. Magiczne golemy o skromnej posturze, dzięki magii mogą dysponować ogromną siłą.
| |
− | | |
− | '''Zanik mięśni''' – Siłą ledwo dorównuje stuletniej staruszce po ciężkiej chorobie - przeniesienie krzesła to już spore wyzwanie.
| |
− | | |
− | '''Słaby''' – Postać nie może się wspinać bez specjalnych urządzeń, a niesienie zbyt napakowanego plecaka jest bardzo trudne.
| |
− | | |
− | '''Niezbyt silny''' – Postać jest widocznie słabsza niż większość ludzi, nie jest to na tyle duża różnica by przeszkadzała w normalnym funkcjonowaniu.
| |
− | | |
− | '''Raczej silny''' – Postać jest silniejsza niż większość, może spokojnie podnieść te przedmioty, które dla innych są sporym wyzwaniem.
| |
− | | |
− | '''Silny''' – Postać może spokojnie ratować uwięzione pod głazami dzieci, jest zaliczana do najsilniejszych ludzi.
| |
− | | |
− | '''Stalowe Mięśnie''' – Rozbijanie skał gołymi rękami? Żaden problem.
| |
− | | |
− | | |
− | '''''WYTRWAŁOŚĆ'''''
| |
− | | |
− | Określa kondycję Twojej postaci - to ile w stanie jest ona przejść, przepłynąć czy też przelecieć (o ile rzecz jasna posiada skrzydła). Postać o wysokiej kondycji będzie w dodatku mogła przeżyć wiele tygodni na nieprzyjaznym pustkowiu, za pożywienie mając jedynie korzenie. Niektóre stworzenia - takie jak nieumarli - nie męczą się wcale.
| |
− | | |
− | '''Padaka''' – Trudno mówić o wytrwałości w przypadku takiej postaci. Dostanie zadyszki po wejściu na pierwsze piętro karczmy.
| |
− | | |
− | '''Chuderlawy''' – Taka postać męczy się bardzo szybko. Przebiegnięcie więcej niż kilkudziesięciu kroków graniczy z cudem.
| |
− | | |
− | '''Niezbyt wytrwały''' – To Twoja postać zawsze pada do snu pierwsza podczas postoju, mimo wszystko jednak udaje jej się nadążyć za innymi.
| |
− | | |
− | '''Raczej wytrwały''' – Przebiegnięcie kilku staj leży w zasięgu możliwości takiej postaci.
| |
− | | |
− | '''Wytrwały''' – Postać świetnie się spisuje w biegach długodystansowych, a całodzienny marsz to żaden problem.
| |
− | | |
− | '''Niezłomny''' – Nie do zdarcia. Bieg na przełaj przez Wschodnie Pustkowia to pestka.
| |
− | | |
− | | |
− | '''''ODPORNOŚĆ'''''
| |
− | | |
− | Określa odporność na rany, choroby a także na złe warunki pogodowe. Czy postać ta zginie po skoku z wyższego piętra czy też będzie się mieć zupełnie dobrze? Wysoka odporność zdecydowanie zwiększa szanse przeżycia i daje nadzieję na doczekanie późnej starości.
| |
− | | |
− | '''Kruchy''' – Postać jest niezwykle delikatna, nawet najmniejsza rana może okazać się śmiertelną, a wyjście na dwór w deszczowy, jesienny wieczór niechybnie skończy się dwutygodniowym pobytem w łóżku.
| |
− | | |
− | '''Delikatny''' – Postać nie zeskoczy z wysokości większej niż dwa kroki może okazać się nieprzyjemne w skutkach. Postać często choruje.
| |
− | | |
− | '''Wrażliwy''' – Leczenie takiej postaci jest trudniejsze i trwa dłużej, a kości łamią się częściej.
| |
− | | |
− | '''Wytrzymały''' – Postać potrafi wytrzymać znacznie więcej niż większość, wciąż jednak jest dość podatna na obrażenia.
| |
− | | |
− | '''Odporny''' – Taką postać naprawdę trudno zranić, a torturowanie jej wydaje się niemal niemożliwe.
| |
− | | |
− | '''Nie do zdarcia''' – Miecze i inne bronie zdają się odbijać od skóry postaci, nie pozostawiając prawie żadnego śladu. Cyjanek? Świetna przyprawa.
| |
− | | |
− | | |
− | ==Zwinność==
| |
− | | |
− | '''''ZRĘCZNOŚĆ'''''
| |
− | | |
− | Określa zręczność postaci, jej sprawność w czynnościach manualnych i gibkość ciała. Postać o dużej wartości tego atrybutu może stać się świetnym tancerzem, podczas gdy ta o niskiej będzie potykać się o własne nogi. Wysoka zręczność jest przydatna w wielu dziedzinach życia i pomaga zarówno prostym ludziom, jak i magom.
| |
− | | |
− | '''Fajtłapa''' – Czemu ja ciągle na wszystko wpadam?
| |
− | | |
− | '''Niezdarny''' – Postać potyka się o własne nogi, taniec jest właściwie niemożliwy.
| |
− | | |
− | '''Niezbyt zręczny''' – Taka postać jest nieco mniej zręczna od pozostałych, nie potrafi tak dobrze tańczyć a rzeczy czasami wypadają jej z rąk.
| |
− | | |
− | '''Zręczny''' – Postać jest nieco zręczniejsza od większości, nie ma problemów z oszukiwaniem w kartach.
| |
− | | |
− | '''Bardzo zręczny''' – Żonglerka ostrymi sztyletami to świetna zabawa.
| |
− | | |
− | '''Niezwykle zręczny''' – Ta strzała miała mnie trafić? A to przepraszam.
| |
− | | |
− | | |
− | '''''SZYBKOŚĆ'''''
| |
− | | |
− | Określa szybkość ruchów postaci oraz jej refleks. Osoby o nienaturalnej wręcz szybkości są niezwykle trudnym przeciwnikiem do pokonania. Z drugiej strony kilka oszczędnych ruchów doskonałego szermierza potrafi być równie śmiertelne.
| |
− | | |
− | '''Żółwi''' – Tą postać nawet żółw prześcignie.
| |
− | | |
− | '''Flegmatyczny''' – Postać jest irytująco wolna.
| |
− | | |
− | '''Powolny''' – Zanim taka postać się wybierze inni zostawią ją w tyle.
| |
− | | |
− | '''Szybki''' – Postać jest szybsza od większości, choć tylko nieznacznie.
| |
− | | |
− | '''Bardzo szybki''' – Postać wygra w wielu wyścigach, czasami tez zdaje się rozmazywać w ruchu.
| |
− | | |
− | '''Błyskawiczny''' – Postać jest tak szybka, że wydaje się być poruszającą smugą światła.
| |
− | | |
− | | |
− | '''''PRECYZJA'''''
| |
− | | |
− | Określa dokładność ruchów postaci i jej finezję. Opisuje jej zdolność do wykonywania czynności wymagającej wysokiej precyzji. O ile olbrzym machający potężną maczugą nie musi wykazywać się dużą precyzją, to postać chcąca zostać łucznikiem czy też szermierzem już tak. Również osoby "wchodzące tam gdzie nie powinny" i biorące "to co nie ich" powinny wykazywać się dużą wartością tego atrybutu. Okazuje się ona również nieodzowna w przypadku osób parających się magią rytualną, czy też inkantacjami - tutaj drobny błąd może okazać się katastrofalny w skutkach.
| |
− | | |
− | '''Niezwykle niedokładny''' - Trafienie kluczem w zamek przekracza możliwości tej postaci.
| |
− | | |
− | '''B. niedokładny''' – Rąbanie drewna stanowi poważne zagrożenie dla integralności kończyn tej postaci.
| |
− | | |
− | '''Niedokładny''' – Postać jest nieco mniej dokładna od większości, a rysowanie przychodzi jej z trudem.
| |
− | | |
− | '''Dokładny''' – Postać jest dokładniejsza od większości i znacznie lepiej celuje. Będzie z niej dobry łucznik.
| |
− | | |
− | '''Precyzyjny''' – Malunki takiej postaci to prawdziwe arcydzieła, a strzelanie z łuku przychodzi jej niezwykle łatwo.
| |
− | | |
− | '''Perfekcyjny''' – Potrafi trafić strzałą muchę z odległości kilkudziesięciu kroków. Odpięcie stanika dwumetrowym mieczem? Robi się.
| |
− | | |
− | ==Percepcja==
| |
− | | |
− | '''''Dla wszystkich zmysłów'''''
| |
− | | |
− | Percepcja określa jak dobry jest każdy z sześciu zmysłów postaci. Niektóre istoty posiadają jeszcze i inne zmysły, nie są one jednak typowe. Z drugiej strony niektóre postacie w ogóle mogą nie posiadać niektórych zmysłów - choćby duchy czucia. Niemniej Percepcja opisuje sześć najpowszechniejszych zmysłów: wzrok, słuch, węch, czucie, smak i zmysł magiczny. Ten ostatni określi zdolność postaci do wyczuwania obecności działania magii. O ile wyczucie, iż dany przedmiot posiada magiczne właściwości wymaga tego zmysłu, to zauważenie, świszczącej i niezwykle gorącej kuli ognia lecącej prosto w Twoją stronę już nie.
| |
− | | |
− | '''Pozbawiony''' – Postać nie posiada danego zmysłu.
| |
− | | |
− | '''W połowie pozbawiony''' – Postać posiada jedynie nieznaczny dany zmysł.
| |
− | | |
− | '''Przytępiony/Kiepski''' – Postać rejestruje nieco mniej niż przeciętny człowiek.
| |
− | | |
− | '''Dobry/Wyostrzony''' – Postać posiada czulszy zmysł niż większość.
| |
− | | |
− | '''Czuły''' – Bardzo niewiele umyka takiej postaci.
| |
− | | |
− | '''Bardzo czuły/Wyczulony''' – Nic nie umknie zmysłowi takiej postaci.
| |
− | | |
− | ==Umysł==
| |
− | | |
− | '''''BYSTROŚĆ'''''
| |
− | | |
− | Określa szybkość nauki oraz pamięć postaci. Osoba o małej bystrości spędzi znacznie więcej czasu na nauce, zanim uda się jej w pełni zapamiętać i zrozumieć dane zagadnienia, a jej pamięć może być ulotna. Osoba o wysokiej wartości tego atrybutu ma dobre predyspozycje by zostać mędrcem, to jednak czy je wykorzysta i faktycznie się nim stanie, zależy już wyłącznie od niej.
| |
− | | |
− | '''Niepojętny''' – Jak ja mam na imię?
| |
− | | |
− | '''Otępiały''' – Postać ma problem z nauczeniem się choćby podstawowych pojęć.
| |
− | | |
− | '''Niezbyt bystry''' – Postać uczy się wolniej od większości i wymaga nauczyciela.
| |
− | | |
− | '''Pojętny''' – Postać uczy się lepiej od większości a podstawowe pojęcia potrafi sobie przyswoić sama.
| |
− | | |
− | '''Bystry''' – Postać wręcz pochłania wiedzę i jest w stanie bardzo wiele nauczyć się sama.
| |
− | | |
− | '''Niezwykle bystry''' – Postać pamięta dokładnie co robiła trzy lata temu o tej samej godzinie.
| |
− | | |
− | | |
− | '''''BŁYSKOTLIWOŚĆ'''''
| |
− | | |
− | Określa inteligencję Twojej postaci, zdolność do rozwiązywania problemów. To czy postać poradzi sobie z daną zagadką i jak szybko wpadnie na jakieś wyjście z sytuacji w której się znajduje, zależy od wysokości tej cechy. Postacie o najniższej wartości tego atrybutu w zasadzie nie są w stanie samodzielnie podejmować własnych działań - ot choćby ożywione przez nekromantów ciała.
| |
− | | |
− | '''Bezmózg''' – Stój! Miecz trzyma się z ''tej'' strony.
| |
− | | |
− | '''Tępy''' – Postać potrafi zrozumieć tylko minimum.
| |
− | | |
− | '''Niezbyt błyskotliwy''' – Postać jest nieco głupsza od większości i często zdarza jej się gubić fakty.
| |
− | | |
− | '''Inteligentny''' – Postać jest inteligentniejsza od większości, lubi rozwiązywać zagadki i radzi sobie z nimi.
| |
− | | |
− | '''Błyskotliwy''' – Sfinks czy inny mityczny stwór to nie wyzwanie, trudno znaleźć zagadkę, która sprawiłaby postaci jakąś trudność.
| |
− | | |
− | '''Geniusz''' – Postać bezproblemowo rozwiązuje wszelkie zagadki właściwie od razu i potrafi wymyślać rozwiązania, o których inni nie pomyśleliby choćby przelotnie!
| |
− | | |
− | | |
− | '''''SIŁA WOLI'''''
| |
− | | |
− | Określa zdolność postaci do samokontroli. Postać o wysokiej sile woli nie zdradzi swoich sekretów nawet podczas długotrwałych tortur, natomiast taka o niskiej rozpłacze się z bólu po lekkim otarciu. Dodatkowo siła woli określa odporność postaci na ataki mentalne i próby kontroli umysłu. Określa też zdolność postaci do poruszania się w świecie Ducha i świecie Magii, gdzie ruch odbywa się nie poprzez siłę mięśni a wysiłek woli.
| |
− | | |
− | '''Bezwolny''' – Postać właściwie nie podejmuje samodzielnych decyzji.
| |
− | | |
− | '''Łatwy do złamania''' – Ból często wywołuje łzy na oczach tej postaci.
| |
− | | |
− | '''Słaba wola''' – Dość łatwo namówić taką postać do zmiany zdania.
| |
− | | |
− | '''Silna wola''' – Postać trwa przy swoich postanowieniach, aczkolwiek może się poddać przy większych trudnościach.
| |
− | | |
− | '''B. silna wola''' – Postać mimo obrażeń wciąż walczy, a jej decyzje niezwykle trudno zmienić.
| |
− | | |
− | '''Żelazna wola''' – Postać trwa przy swoich postanowieniach murem nie do przebicia, a ból właściwie jej nie dotyczy.
| |
− | | |
− | ==Prezencja==
| |
− | | |
− | '''''URODA'''''
| |
− | | |
− | Określa urodę danej osoby. To jak jest ona odbierana przez inne istoty - w szczególności przez przedstawicieli swojej rasy. Czy mogłaby pracować w królewskim domu uciech, a może na jej widok uciekają dzieci i musi zakrywać twarz kapturem? Osoby o niskiej urodzie mają trudności w znalezieniu swojego miejsca w społeczeństwie, choć mogą nadrabiać to charyzmą czy też postawą. Z drugiej strony nie wszyscy zwracają uwagę na wygląd. Osoby o wysokiej urodzie mogą uwodzić tłumy i mają zdecydowanie łatwiej. Z drugiej strony bandyci porwą i wykorzystają raczej wioskową piękność niż brzydką chłopkę.
| |
− | | |
− | '''Maszkaron''' – Aaaaaaaaa! Oślepłem!
| |
− | | |
− | '''Odpychający''' – Wygląd tej postaci był z pewnością źródłem wielu kpin w dzieciństwie.
| |
− | | |
− | '''Brzydki''' – Postać nie należy do najpiękniejszych.
| |
− | | |
− | '''Ładny''' – Postać jest ładniejsza od większości, jednak nie wyróżnia się za bardzo z tłumu.
| |
− | | |
− | '''Piękny''' – Postać wyróżnia się z tłumu niczym diament wśród szkiełek.
| |
− | | |
− | '''Olśniewający''' – Piękno tej postaci olśniewa i zniewala. Trudno zachować trzeźwość umysłu w jej obecności.
| |
− | | |
− | | |
− | '''''POSTAWA'''''
| |
− | | |
− | Określa kulturę osobistą postaci oraz grację z jaką się porusza. To czy nadaje się one na wytworne przyjęcie i potrafi wyjść z trudnej sytuacji towarzyskiej, czy też jest niezwykle nietaktowna i lepiej niech siedzi w domu - to właśnie określa ten atrybut. Osoby o kiepskiej postawie będą miały trudności z odnalezieniem swojego miejsca w cywilizowanym społeczeństwie, z drugiej jednak strony w barbarzyńskich plemionach nikt nie przejmuje się takimi drobiazgami.
| |
− | | |
− | '''Odszczepieniec''' – Postać nie ma żadnego pojęcia o wymogach kultury, zachowuje się jak dzikus i naprawdę trudno ją znieść.
| |
− | | |
− | '''Barbarzyńca''' – Postać zachowuje się w sposób nieprzewidywalny, nie zna się na etykiecie i manierach, jednak potrafi się zmobilizować, jeśli jej bardzo zależy.
| |
− | | |
− | '''Nieokrzesany''' – Postać nie przejmuje się za bardzo kulturą i etykietą, wie jednak gdzie stoi granica przyzwoitości.
| |
− | | |
− | '''Godny''' – Postać postępuje zgodnie z wymogami kultury, jednak zdarzają się jej momenty, kiedy zachowuje się niestosownie.
| |
− | | |
− | '''Szarmancki''' – Postać zna się na etykiecie i przestrzega jej, z rzadka tylko zdarzają się jej drobne wpadki.
| |
− | | |
− | '''Arystokratyczny''' – Postać jest prawdziwym mistrzem, jeśli idzie o kulturę. Zawsze zachowuje się elegancko i wyrafinowanie.
| |
− | | |
− | | |
− | '''''CHARYZMA'''''
| |
− | | |
− | Określa elokwencję postaci, jej zdolność przekonywania innych do swej racji. To czy bezwolnie słucha rozkazów czy też może ma świetne predyspozycje na władcę. Postać o wysokiej charyzmie znacznie swobodniej czuje się w towarzystwie innych i nie będzie miała problemów ze znalezieniem własnego miejsca w społeczności, w przeciwieństwie do osoby o małej wartości tego atrybutu, która to zapewne zostanie zepchnięta do roli sługi czy wręcz niewolnika.
| |
− | | |
− | '''Zbędna materia''' – Postać bez szemrania wykonuje wszelkie rozkazy i nie zastanawia się nad nimi. Nie potrafi wyrazić własnej opinii na dany temat.
| |
− | | |
− | '''Poddańczy''' – Postać zazwyczaj woli robić to, co jej się każe, a przekonywanie innych do swojego stanowiska przychodzi jej z prawdziwym trudem.
| |
− | | |
− | '''Szarak''' – Postać zwykle podąża za tłumem, aczkolwiek zanim coś zrobi, zastanowi się.
| |
− | | |
− | '''Przekonywujący''' – Postać potrafi dość dobrze przekonywać innych za pomocą dyskusji.
| |
− | | |
− | '''Charyzmatyczny''' – Postać jest naturalnym przywódcą. Potrafi przemówić do tłumu ich głosem albo zwyczajnie budzi strach.
| |
− | | |
− | '''Władczy''' – Śmiertelny wróg po krótkiej rozmowie stwierdza, że racja stoi jednak po stronie postaci.
| |