Przewodnik po Granicy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Grymuar
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 32: Linia 32:
  
 
Alarania to wielki kontynent, który znajduje się na Łusce Prasmoka. [[Prasmok]] natomiast jest stworzycielem tego świata a zarazem samym światem. Zachęcamy do przeczytania artykułu o nim, jest to bowiem jeden z ważniejszych elementów fabuły gry.  
 
Alarania to wielki kontynent, który znajduje się na Łusce Prasmoka. [[Prasmok]] natomiast jest stworzycielem tego świata a zarazem samym światem. Zachęcamy do przeczytania artykułu o nim, jest to bowiem jeden z ważniejszych elementów fabuły gry.  
 +
 +
===Stworzenie świata i religia===
 +
 +
Świat został stworzony przez Prasmoka i jest on jego snem. Jest on stwórcą Granicy i najwyższym bóstwem, jednak nie istnieje znany sposób kontaktu z nim. Nie wysłuchuje on modlitw, dlatego choć prawie wszyscy go uznają, niewielu modli się do niego. Moment jego przebudzenia jest zapowiadany jako koniec świata, choć nic wskazuje by miał on nastąpić w najbliższym czasie.
 +
 +
Jednym z istotniejszych bóstw, które ingerują w funkcjonowanie świata jest Najwyższy ma wiele wspólnego z chrześcijańskim bogiem z świata rzeczywistego (poza rolą w stworzeniu świata) i wyznaje go większość ludzi oraz wszyscy niebianie (anioły). Innym ważnym, powszechnie wyznawanym bóstwem jest Matka natura.
 +
 +
===Poziom techniczny===
 +
 +
Rozwój techniczny oscyluje na poziomie średniowiecza, aczkolwiek wszechobecna magia może zastępować rozwiazania znane z późniejszych wieków - np. magiczne lampy uliczne, pełniące funkcję lamp gazowych w wielu miastach.
  
 
===Rasy===
 
===Rasy===

Wersja z 14:19, 23 sie 2020

Witaj w naszym Przewodniku! Cieszymy się, że tutaj zajrzałeś, oznacza to, że zapewne szukasz odpowiedzi na nurtujące Cię pytania. Postaramy się udzielić Ci jak najwięcej informacji, zarówno na temat forum, mechaniki, obowiązujących przepisów, jak i świata samej gry. Zaczniemy od czego, co przeważnie jest pomijane, a stanowi pierwszy krok, do założenia Twojej postaci.

Czym jest PBF

Po raz pierwszy znalazłeś się na stronie określanej jako PBF i nie masz pojęcia o co tu chodzi? Spieszymy więc z wyjaśnieniami. Skrót PBF pochodzi od angielskich słów Play by Forum – czyli w dosłownym tłumaczeniu „Gra na forum”. Ale co to takiego gra na forum? Przecież na forum można tylko pisać. No właśnie! Na forum można tylko pisać i oto tu właśnie chodzi. Nasz świat to świat fantasy, a bardziej uściślając high fantasy. Mamy tu wróżki, syreny, czarodziejów, elfy, czy aniołów, a także wiele ras oryginalnych, których opisy można znaleźć klikając w link Rasy. Gra polega na stworzeniu określonej postaci, w którą należy się wcielić. PBF to rodzaj interaktywnego opowiadania, gdzie każdy odgrywa swoją rolę. Załóżmy, że jesteś czarodziejem. Twoja postać, ubrana w ciemny płaszcz wchodzi do karczmy. Na zewnątrz leje deszcz, więc w głównej sali tłoczą się ludzie. Czarodziej zdejmuje kaptur i ukazuje wszystkim swoją długą, rudą brodę, po czym wybiera stolik w najdalszym kącie, siada i czeka, aż służka przyniesie mu zamówioną strawę – to Twój post, opisujesz jak wygląda Twoja postać, co robi, gdzie się znajduje. Teraz kolej na Twojego współwątkowicza. W tej samej karczmie siedzi już wysoka, czarnowłosa elfka, która zauważa Twojego czarodzieja. Gracz sterujący elfką robi to samo co Ty, opisuje ją, opisuje jej reakcje, emocje, spostrzeżenia, ruchy tak by wasze postacie rozpoczęły ze sobą interakcje. W ten sposób rozpoczynacie przygodę, na której może stać się właściwie wszystko. Ale skąd wziąć tego drugiego uczestnika gry? Można szukać swojego towarzysz na forumowych chacie, jednak istnieje do tego specjalny wątek: Nie masz z kim pisać? https://granica-pbf.pl/viewtopic.php?p=64935#p64935 Znajdziesz tam szablon, który posłuży Ci do dodania ogłoszenia w wątku, dzięki któremu z pewnością znajdziesz dla siebie towarzysza przygód. W jednej przygodzie może uczestniczyć więcej graczy, zależy to od tego, czy wszyscy uczestniczący w danym wątku, się na to zgadzają. Pamiętaj, jeśli chcesz, by do waszego wątku dołączył ktoś nowy, spytaj o zdanie pozostałych.

Regulaminy

Oczywistym jest, że przygodę z każdym forum należy zacząć od zapoznania się z regulaminem, jednak dla większości z nas regulaminy są nudne i powtarzalne. Nikomu nie chce się ich czytać, bo i po co, skoro i tak wszędzie jest to samo. Na Granicy jest jednak inaczej, nasz regulamin jest pisany od zera, ponieważ mechanika gry jest zupełnie inna, niż na większości for PBF. Samo zakładanie Karty Postaci odbiega mocno od norm, które są stosowane na innych PBF'ach. Granica posiada 3 regulaminy:

  1. Regulamin forum
  2. Regulamin tworzenia Karty Postaci
  3. Regulamin chatu

Wiemy, że sama myśl o czytaniu przepisów sprawia, że krzywo się uśmiechacie i pewnie przewracacie oczami, zwłaszcza kiedy zerkniecie na ilość tekstu jaka się w nich znajduje. Niemniej prosimy, jeśli jesteście tu po raz pierwszy – przeczytajcie. To ułatwi Wam tworzenie karty, a nam jej sprawdzanie, im mniej błędów, im mniej razy musimy odsyłać Was do regulaminów, tym szybciej Wasza KP dostanie akcepta i będziecie mogli zacząć grać. Linki do wszystkich regulaminów znajdują się powyżej.

Hierarchia, czyli kto jest kim

Na Granicy - jak na każdym innym forum - istnieją osoby które zajmują się utrzymywaniem porządku. W legendzie (na dole forum) znajdziecie listę grup do których należy administracja, czy moderacja. Jednak rzucenie okiem, na kilka słów, napisanych kolorową czcionką, to trochę za mało. Każdy z nas – adminów i moderatorów – ma przypisaną swoją funkcję, aby ją poznać, musicie przeskoczyć do działu Hierarchia. Dzięki temu dowiecie się kim jest Malarz Aur, Łowca Baboli, czy Kronikarz Alarański i będziecie wiedzieli do kogo napisać, w przypadku pojawienia się jakiegoś pytania czy problemu. Znajdują się tam też alternatywne kontakty do poszczególnych osób (np. numer GG).

Mechanika rozgrywki

Czym różni się system gry na Granicy, od innych systemów na forach PBF?

Nie ma MG Jak to nie ma mistrza gry? To jak rozgrywa się gra, kto decyduje, kto rzuca kostkami? Odpowiedź jest prosta – Nikt. Przygody prowadzą sami gracze. Niektórzy umawiają się ze współtowarzyszami, że ktoś z nich ciągnie fabułę do przodu. Inni grają na zasadzie podczepiania się pod to, co napisał poprzednik i tak przesuwają się fabularnie. Gracze najczęściej ustalają kolejkę odpisów. Jeśli zaczyna postać A, po niej jest B, potem C. Po odpisaniu przez postać C, następuje post A, a potem B. To nie jest zasada, a jedynie model, stosowany przez znaczną większość. Wszystko zależy od dogadania się z towarzyszami. Gra na Granicy opiera się w ogromnym stopniu na zaufaniu i przyjaznej atmosferze, nie tylko pomiędzy poszczególnymi graczami, ale także pomiędzy administracją i wszystkimi użytkownikami. Gra bez MG nie oznacza, że każdy może robić sobie co chce i kiedy chce, zakazane jest zabijanie postaci innych graczy, czy wprowadzanie zmian, które miałby wpływ na losy całego uniwersum. Na starcie, każdy gracz ma kredyt zaufania od administracji. Wszelkie konflikty, bitwy, potyczki, gracze rozwiązują raczej sami, ponieważ wiedzą, że liczymy na zdrowy rozsądek z ich strony. Jeżeli jednak jakaś postać, zaczyna wybiegać poza ramy, jest upominana. Każdy wątek jest czytany przez któregoś z Łowców Baboli, czyli osobę, która zajmują się poprawianiem błędów w postach, jej zadaniem jest także weryfikowanie treści, dlatego jeśli ktoś działa niezgodnie z umiejętnościami swojej postaci, gra zbyt ostro, za bardzo ingeruje w świat, dowiadujemy się o tym na bieżąco.

Posiłkowy MG, czyli Pani Losu. Na dole forum, w legendzie można zobaczyć grupę Pani Losu. Do tej grupy przypisane jest tylko jedno konto, o tej samej nazwie. Konto nie posiada karty postaci. Służy bowiem jako posiłkowy MG. Co to znaczy – czasami gracze znikają bez śladu i zostawiają swoich współtowarzysz, którzy nie wiedzą co dalej. Wtedy mogą poprosić Panią Losu – w tym wątku https://granica-pbf.pl/viewtopic.php?f=4&t=3716 - o zakończenie ich przygody, lub usunięcie z niej gracza, który zniknął. Zdarzają się też przypadki, że osoby w wątku chcą się rozejść. Zarówno ominięcie w przygodnie gracza, który „zaginał”, jak i opuszczenie wątku, przez członka drużyny, czy nawet całej kompanii można zrobić samodzielnie, kierując losami postaci tak, bo osiągnąć zamierzony cel. Jeśli jednak nie ma pomysłu jak to zrobić, można poprosić o pomoc właśnie Panią Losu.

Posty fabularne. Na wielu forach pod postem fabularnym można znaleźć różne dopiski: „Odpiszę jutro”, „Dzięki za post”, „Będę dopiero za 3 dni”. Nie. Na Granicy nie ma czegoś takiego. Posty fabularne, to wyłącznie to co należy do naszej postaci. W postach fabularnych, nie wolno dopisywać prywatnych informacji. Do tego służą PW – Prywatne Wiadomości, chat, czy komunikatory niezwiązane z forum. Chcemy by opowieść była spójna, by opowiadana historia przechodziła płynnie z posta w post. Dlatego rozmowy graczy (nie postaci) przenosimy na inne kanały. Poza tym istnieją także zasady pisania postów. Nie można w nich używać współczesnych nazw, jak impreza, menadżer, dżinsy (w Alaranii nie ma takiej tkaniny), blok, autostrada, supermarket i tym podobne. Pochylonej czcionki można używać, tylko do pisania, tego co postać myśli. Podstawowe zasady pisania postów znajdziecie tutaj: https://granica-pbf.pl/viewtopic.php?f=66&t=2398


Nasz świat

Akcja Granicy rozgrywa się w autorskim uniwersum high-fantasy. Kontynent na którym toczy się gra nazywa się Alarania, a jego mapę znajdziesz na tutaj. Świat gry jest dość rozbudowany (rozwijamy go od wielu lat), jednak niech nie przeraża cię ilość informacji o nim. Nie musisz przyswajać wszystkiego od razu. Poza kilkoma istotnymi szczegółami (o których przeczytasz poniżej), wystarczy że wyobrazisz sobie świat podobny do Śródziemia czy Forgotten Realms.

Alarania to wielki kontynent, który znajduje się na Łusce Prasmoka. Prasmok natomiast jest stworzycielem tego świata a zarazem samym światem. Zachęcamy do przeczytania artykułu o nim, jest to bowiem jeden z ważniejszych elementów fabuły gry.

Stworzenie świata i religia

Świat został stworzony przez Prasmoka i jest on jego snem. Jest on stwórcą Granicy i najwyższym bóstwem, jednak nie istnieje znany sposób kontaktu z nim. Nie wysłuchuje on modlitw, dlatego choć prawie wszyscy go uznają, niewielu modli się do niego. Moment jego przebudzenia jest zapowiadany jako koniec świata, choć nic wskazuje by miał on nastąpić w najbliższym czasie.

Jednym z istotniejszych bóstw, które ingerują w funkcjonowanie świata jest Najwyższy ma wiele wspólnego z chrześcijańskim bogiem z świata rzeczywistego (poza rolą w stworzeniu świata) i wyznaje go większość ludzi oraz wszyscy niebianie (anioły). Innym ważnym, powszechnie wyznawanym bóstwem jest Matka natura.

Poziom techniczny

Rozwój techniczny oscyluje na poziomie średniowiecza, aczkolwiek wszechobecna magia może zastępować rozwiazania znane z późniejszych wieków - np. magiczne lampy uliczne, pełniące funkcję lamp gazowych w wielu miastach.

Rasy

Jeśli chodzi o rasy, to nazwa większośći z nich z powinna być dla was znajoma (np. elfy, driady czy diabły) i w większości ich cechy zgadzają się z ogólnym wyobrażeniem o nich. Niemniej nie brakuje też istotnych różnic które odróżniają je od tych zamieszkujących inne światy. Dlatego przed rozpoczęciem gry należy przeczytać koniecznie przeczytać pełny opis rasy w którą zamierzacie się wcielić, a potem też zapoznać się z opisami ras osób z którymi gracie. Ich opis znajdziecie w artykule: Rasy.

Jak bardzo mogą różnić się od waszych wyobrażeń? Przykładowo wielu graczy początkowo traktuje Demony i Piekielnych podobnie, a w rzeczywistości są to dwie kompletnie różne grupy żyjące w dwóch osobnych miejscach. Piekielni to istoty złe z natury, którym cierpienie innych sprawia przyjemność a niekiedy jest wręcz niezbędne do życia. Zaliczamy do nich diabły, pokusy, upadłe anioły, łowcy dusz, potępieńcy. Demony natomiast to rasy egoistyczne, które w gruncie rzeczy nie są złe, a krzywda innych jest zwykle skutkiem ubocznym, choć równie dobrze mogą też i pomagać, są zupełnie czymś innym, niż piekielni. Nemorianie, Kaer Natherini, czy Przemienieni, to rasy czysto autorskie, których nie da się spotkać gdzie indziej. Takich ras jest więcej, choćby aniołowie, dzielą się na dwie grupy, są Aniołowie Światła iAniołowie Ducha. Wśród ras autorskich znajdziecie także Feerie, Eugony, Fellarian, Krydiany, Emisariuszy, czy Błogosławionych. Dlatego, choć wydaje się, że aniołowie to po prostu istoty ze skrzydłami, a driady, to tylko driady, to niekoniecznie jest to prawdą. Przynajmniej nie w Alaranii.

Aury

Tym co wyróżnia nasz świat od innych, są także aury. Aurę posiada wszystko, rośliny, zwierzęta, przedmioty nasączone magią i rzecz jasna bohaterowie. Nie każdy potrafi odczytać aurę, ale ten, który to umie dzięki niej wie, z kim ma do czynienia. Aury mają swój zapach, swój smak, swój kolor i wiele innych. Jeśli czyjaś aura pachnie fiołkami, roztacza w okół siebie szafirową poświatę, a w smaku jest kwaśna, oznacza to, że mamy do czynienia z Błogosławionym o dobrym i wrażliwym charakterze. Skąd to wiadomo? Mianowicie z Tajemnic Aur i Leksykonu Aur. Aura Błogosławionych w zapachu jest fiołkowa, skoro wydziela szafirową poświatę, oznacz, że bohater jest dobry, natomiast kwaśny smak oznacza wrażliwość. Aury to również autorski pomysł i nie można go znaleźć na innych forach. Trzeba jednak zaznaczyć, że aury postaci gracz nie pisze sobie sam. Po ukończeniu KP i jej akceptacji, należy zgłosić się tutaj https://granica-pbf.pl/viewtopic.php?f=66&t=1220&start=1376 ten wątek służy moderatorom – Malarzom Aur, to oni opisują aurę danej postaci i dodają ją do karty bohatera.

WAŻNE: By rozpocząć grę nie trzeba mieć dodanej aury. Ze względu na ograniczoną liczbę moderatorów, aura może zostać napisana i wklejona znacznie później, a jak wiemy największe chęci do grania są tuż po akceptacji KP.

Kreator Postaci

Do Granicy stworzyliśmy dedykowaną aplikację do tworzenia Karty Postaci. Po kliknięciu „zapisz” karta pojawia się w profilu (po kliknięciu na nick gracza). Kreator Postaci można odnaleźć w pasku górnego menu jako czwarty link, o tej samej nazwie. Lub, klikając w forum o tej samej nazwie. Co znajdziemy w środku? Zakładki z polami do wypełnienia. Niektóre pola można wypełnić tylko wybierając dane z listy, inne to pola opisowe. Każda zakładka, po wejściu w nią jest opisana niezwykle szczegółowo. Pola takie jak charakter, wygląd, czy historia mają dodatkowy poradnik, z pytaniami pomocniczymi, dzięki którym łatwiej i sprawniej można stworzyć dany opis. Jeżeli w jakiejś zakładce znajdują się pola i wybór poziomu, każdy poziom jest objaśniony po prawej stronie karty. Od środka, kreator może wydawać się ogromny, może przerazić ilością zakładek, ale tak naprawdę, zakładki i pola wyboru usprawniają pisanie KP. Swoją kartę można zapisać w dowolnym momencie, a później ją edytować. Dzięki czemu nie trzeba pisać swojej KP w jeden dzień. Przed stworzeniem swojej postaci, warto, żebyś przejrzał mapę świata [link] i rozejrzał się za miejscem z którego twój bohater pochodzi. Koniecznie zajrzyj także do Księgi Państw. Spis Umiejętności, Profesji, Cechy specjalne, czy Atrybuty. W momencie, w którym karta jest gotowa należy poprosić o jej sprawdzenie w tym wątku: https://granica-pbf.pl/viewtopic.php?f=66&t=1031&p=91909#p91909 jeżeli pod postem pojawi się dopisek „Przejmuję” lub podobny, oznacza to, że któryś z adminów przejął kartę do przejęcia. Dopisek podaje nick osoby, która sprawdzać będzie kartę. Po sprawdzeniu karty istnieją dwie możliwości. Pierwsza to akceptacja. Druga to PW do gracza, od administratora. W PW administrator opisuje co należy zmienić/poprawić, by KP otrzymała akceptację. Po akceptacji nick gracza dostaje kolor według rasy, którą wybrał. A z profilu znika czerwony napis nad kartą „Ta postać nie została jeszcze zaakceptowana”. Jeżeli po akceptacji zostaną wprowadzone zmiany, wyświetli się natomiast napis: „W tej karcie postaci zostały wprowadzone zmiany i wymagają one ponownej akceptacji” - dzięki czemu wiemy, czy dany gracz zmieniał coś w swojej Karcie. Jeżeli więc ktoś zdecyduje się na jakąkolwiek edycję, należy później poprosić o ponowne sprawdzenie i akceptację umieszczając post tutaj: https://granica-pbf.pl/viewtopic.php?f=66&t=3739&p=91528#p91528

Jak znaleźć towarzystwo do wątku? Nie ma tutaj wielkiej filozofii, można popytać na forumowym czacie, można poszukać wątków bez odpowiedzi i zapytać na PW, ale najłatwiej znaleźć towarzyszy tutaj: https://granica-pbf.pl/viewtopic.php?f=4&t=2990&p=91811#p91811


Konto główne. Na Granicy mamy możliwość połączenia kont – podpięcia kolejnych postaci, pod jedną główną. Dotyczy to osób, które tworzą drugą i kolejne postacie. O koncie głównym najlepiej przeczytać tutaj Wybór Konta Głównego

Uniwersum Granicy

Akcja Granicy rozgrywa się w autorskim uniwersum high-fantasy. Kontynent na którym toczy się gra nazywa się Alarania, a jego mapę znajdziesz na stronie głównej Grymuaru. Świat gry jest dość rozbudowany, jednak niech nie przeraża cię ilość informacji o nim. Nie musisz przyswajać wszystkiego od razu. Poza kilkoma istotnymi szczegółami (o których przeczytasz poniżej), wystarczy że wyobrazisz sobie świat podobny do Śródziemia czy Forgotten Realms.

Stworzenie świata i religia

Świat został stworzony przez Prasmoka i jest on jego snem. Jest on stwórcą Granicy i najwyższym bóstwem, jednak nie istnieje znany sposób kontaktu z nim. Nie wysłuchuje on modlitw, dlatego choć prawie wszyscy go uznają, niewielu modli się do niego. Moment jego przebudzenia jest zapowiadany jako koniec świata, choć nic wskazuje by miał on nastąpić w najbliższym czasie.

Jednym z istotniejszych bóstw, które ingerują w funkcjonowanie świata jest Najwyższy ma wiele wspólnego z chrześcijańskim bogiem z świata rzeczywistego (poza rolą w stworzeniu świata) i wyznaje go większość ludzi oraz wszyscy niebianie (anioły). Innym ważnym, powszechnie wyznawanym bóstwem jest Matka natura.

Poziom techniczny

Rozwój techniczny oscyluje na poziomie średniowiecza, aczkolwiek wszechobecna magia może zastępować rozwiazania znane z późniejszych wieków - np. magiczne lampy uliczne, pełniące funkcję lamp gazowych w wielu miastach.

Upływ czasu

Tworzenie Postaci