Przewodnik po Granicy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Grymuar
Skocz do: nawigacja, szukaj
 
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
Witaj w naszym Przewodniku! Cieszymy się, że tutaj zajrzałeś, oznacza to, że zapewne szukasz odpowiedzi na nurtujące Cię pytania. Postaramy się udzielić Ci jak najwięcej informacji, zarówno na temat forum, mechaniki, obowiązujących przepisów, jak i świata samej gry. Zaczniemy od czego, co przeważnie jest pomijane, a stanowi pierwszy krok, do założenia Twojej postaci.
+
==Witaj Nowicjuszu!==
+
 
==Czym jest PBF==
+
A tak serio: Cześć i czołem! Skoro tu jesteś, to pewnie pojęcia nie masz od czego zacząć ogarnianie forum - nie martw się, doskonale cię rozumiem, dlatego postaram ci się to ułatwić. Jeśli nie wiesz co to pbf zajrzyj tutaj: [[Play By Forum (PBF)|Czym jest PBF]], a potem wróć do mnie.
Po raz pierwszy znalazłeś się na stronie określanej jako [[Play By Forum (PBF)|PBF]] i nie masz pojęcia o co tu chodzi? Spieszymy więc z wyjaśnieniami. Skrót [[Play_By_Forum_(PBF)|PBF]] pochodzi od angielskich słów [[Play By Forum (PBF)|Play by Forum]] – czyli w dosłownym tłumaczeniu „Gra na forum”. Ale co to takiego gra na forum? Przecież na forum można tylko pisać. No właśnie! Na forum można tylko pisać i oto tu właśnie chodzi. Nasz świat to świat fantasy, a bardziej uściślając high fantasy. Mamy tu [[Wróżki/Chochliki|wróżki]], [[Syreny/Trytony|syreny]], [[Czarodzieje|czarodziejów]], elfy, czy aniołów, a także wiele ras oryginalnych, których opisy można znaleźć klikając w link [[Rasy]]. Gra polega na stworzeniu określonej postaci, w którą należy się wcielić. [[Play_By_Forum_(PBF)|PBF]] to rodzaj interaktywnego opowiadania, gdzie każdy odgrywa swoją rolę. Załóżmy, że jesteś czarodziejem. Twoja postać, ubrana w ciemny płaszcz wchodzi do karczmy. Na zewnątrz leje deszcz, więc w głównej sali tłoczą się ludzie. Czarodziej zdejmuje kaptur i ukazuje wszystkim swoją długą, rudą brodę, po czym wybiera stolik w najdalszym kącie, siada i czeka, aż służka przyniesie mu zamówioną strawę – to Twój post, opisujesz jak wygląda Twoja postać, co robi, gdzie się znajduje. Teraz kolej na Twojego współwątkowicza. W tej samej karczmie siedzi już wysoka, czarnowłosa elfka, która zauważa Twojego czarodzieja. Gracz sterujący elfką robi to samo co Ty, opisuje ją, opisuje jej reakcje, emocje, spostrzeżenia, ruchy tak by wasze postacie rozpoczęły ze sobą interakcje. W ten sposób rozpoczynacie przygodę, na której może stać się właściwie wszystko. Ale skąd wziąć tego drugiego uczestnika gry? Można szukać swojego towarzysz na forumowych chacie, jednak istnieje do tego specjalny wątek: Nie masz z kim pisać? https://granica-pbf.pl/viewtopic.php?p=64935#p64935 Znajdziesz tam szablon, który posłuży Ci do dodania ogłoszenia w wątku, dzięki któremu z pewnością znajdziesz dla siebie towarzysza przygód. W jednej przygodzie może uczestniczyć więcej graczy, zależy to od tego, czy wszyscy uczestniczący w danym wątku, się  na to zgadzają. Pamiętaj, jeśli chcesz, by do waszego wątku dołączył ktoś nowy, spytaj o zdanie pozostałych.  
 
  
 
==Regulaminy==
 
==Regulaminy==
Oczywistym jest, że przygodę z każdym forum należy zacząć od zapoznania się z regulaminem, jednak dla większości z nas regulaminy są nudne i powtarzalne. Nikomu nie chce się ich czytać, bo i po co, skoro i tak wszędzie jest to samo. Na Granicy jest jednak inaczej, nasz regulamin jest pisany od zera, ponieważ mechanika gry jest zupełnie inna, niż na większości for PBF. Samo zakładanie [[Karta Postaci|Karty Postaci]] odbiega mocno od norm, które są stosowane na innych PBF'ach. Granica posiada 3 regulaminy:
+
 
 +
Przeczytałeś regulamin? Stawiam, że nie. Kto czyta regulaminy? Ale radzę ci - zrób to - bo można nieźle się potem sparzyć. Zwłaszcza Regulamin Tworzenia KP jest ważny, jak nie przeczytasz, to jest duża szansa, że twoja KP nie dostanie akcepta, a przecież każdy chce jak najszybciej zacząć grać, prawda?
 +
Granica posiada 3 regulaminy:
 
# [https://granica-pbf.pl/app.php/rules#regulamin_forum Regulamin forum]  
 
# [https://granica-pbf.pl/app.php/rules#regulamin_forum Regulamin forum]  
 
# [https://granica-pbf.pl/app.php/rules#rozdzial-2 Regulamin tworzenia Karty Postaci]
 
# [https://granica-pbf.pl/app.php/rules#rozdzial-2 Regulamin tworzenia Karty Postaci]
 
# [https://granica-pbf.pl/app.php/rules#rozdzial-5 Regulamin chatu]
 
# [https://granica-pbf.pl/app.php/rules#rozdzial-5 Regulamin chatu]
  
Wiemy, że sama myśl o czytaniu przepisów sprawia, że krzywo się uśmiechacie i pewnie przewracacie oczami, zwłaszcza kiedy zerkniecie na ilość tekstu jaka się w nich znajduje. Niemniej prosimy, jeśli jesteście tu po raz pierwszy – przeczytajcie. To ułatwi Wam tworzenie karty, a nam jej sprawdzanie, im mniej błędów, im mniej razy musimy odsyłać Was do regulaminów, tym szybciej Wasza [[Karta Postaci|KP]] dostanie akcepta i będziecie mogli zacząć grać. Linki do wszystkich regulaminów znajdują się powyżej.
+
==Zanim zaczniesz tworzyć postać==
 +
 
 +
'''1.Musisz wiedzieć kim jest [[Prasmok]], przeczytaj, to naprawdę bardzo ważne'''
 +
 
 +
2.[[Alarania]] to nazwa kontynentu, na którym rozgrywa się akcja. Jest jedną z Łusek [[Prasmok|Prasmoka]]. Na forum wątki toczą się głównie w jej centralnej części nazywanej Środkową Alaranią, możesz zobaczyć ją na mapie, wystarczy kliknąć dużą mapę na stronie głównej Grymuaru, przeniesie cię ona do menu wszystkich map, tam wybierz te, ze zbliżeniem i już, to cała Środkowa Alarania.
  
==Hierarchia, czyli kto jest kim==
+
3.'''Koniecznie przeczytaj''', albo chociaż przejrzyj informację co to jest [[Aury|Aura]], ponieważ każda postać taką aurę będzie posiadać, napiszę ją moderator po tym jak dostaniesz akcepta. Ale spokojnie, grę możesz zacząć bez aury. Kliknij tutaj by przejść do [[Aury|Księgi Aur]] (no chyba, że kliknąłeś już pierwszy odnośnik).
Na Granicy, jak na każdym innym forum, mamy ustaloną hierarchię, w legendzie, na dole forum, znajdziecie listę grup do których należy administracja, czy moderacja, jednak rzucenie okiem, na kilka słów, napisanych kolorową czcionką, to trochę za mało. Każdy z nas – adminów i moderatorów – ma przypisaną swoją funkcję, aby ją poznać, musicie przeskoczyć do działu Hierarchia https://granica-pbf.pl/viewtopic.php?p=3230#p3230 Dzięki temu dowiecie się kim jest Malarz Aur, Łowca Baboli, czy Kronikarz Alarański.
 
  
Czym różni się system gry i nasz świat.
+
==Jak działa ta gra==
Czym różni się system gry na Granicy, od innych systemów na forach PBF?
+
No dobra, wiesz już co to PBF, ogarnąłeś regulamin i podstawy, czas żebyś dowiedział się jak gra działa u nas.
  
Nie ma MG.
+
1.Po pierwsze '''nie ma MG'''. Gracze dają sobie radę sami. Jedni grają z planem, inni wymyślają historię na bieżąco. Kolejne posty są jakby konsekwencją tych poprzednich. Czasem gracze umawiają się na jakiś konkretny temat wątku, a czasem ustalają, że tylko jeden z nich ciągnie główną linię, a pozostali się podpinają - i luz, nikt nie narzeka.  
Jak to nie ma mistrza gry? To jak rozgrywa się gra, kto decyduje, kto rzuca kostkami? Odpowiedź jest prosta – Nikt. Przygody prowadzą sami gracze. Niektórzy umawiają się ze współtowarzyszami, że ktoś z nich ciągnie fabułę do przodu. Inni grają na zasadzie podczepiania się pod to, co napisał poprzednik i tak przesuwają się fabularnie. Gracze najczęściej ustalają kolejkę odpisów. Jeśli zaczyna postać A, po niej jest B, potem C. Po odpisaniu przez postać C, następuje post A, a potem B. To nie jest zasada, a jedynie model, stosowany przez znaczną większość. Wszystko zależy od dogadania się z towarzyszami. Gra na Granicy opiera się w ogromnym stopniu na zaufaniu i przyjaznej atmosferze, nie tylko pomiędzy poszczególnymi graczami, ale także pomiędzy administracją i wszystkimi użytkownikami. Gra bez MG nie oznacza, że każdy może robić sobie co chce i kiedy chce, zakazane jest zabijanie postaci innych graczy, czy wprowadzanie zmian, które miałby wpływ na losy całego uniwersum. Na starcie, każdy gracz ma kredyt zaufania od administracji. Wszelkie konflikty, bitwy, potyczki, gracze rozwiązują raczej sami, ponieważ wiedzą, że liczymy na zdrowy rozsądek z ich strony. Jeżeli jednak jakaś postać, zaczyna wybiegać poza ramy, jest upominana. Każdy wątek jest czytany przez któregoś z Łowców Baboli, czyli osobę, która zajmują się poprawianiem błędów w postach, jej zadaniem jest także weryfikowanie treści, dlatego jeśli ktoś działa niezgodnie z umiejętnościami swojej postaci, gra zbyt ostro, za bardzo ingeruje w świat, dowiadujemy się o tym na bieżąco.  
 
  
Posiłkowy MG, czyli Pani Losu.  
+
2.Wiadomo, że jak już się wejdzie to chciałby się zacząć grać, a żeby grać trzeba mieć postać. Tak naprawdę, jeśli klikniesz w kreator postaci, który znajduje się tutaj(patrz grafika) to on poprowadzi cię przez tworzenie bohatera. Tyle, że ilość informacji może przerazić, dlatego napiszę pokrótce co musisz wiedzieć, żeby zacząć grać.[[File: Kreator_Postaci.jpg|left|border]]
Na dole forum, w legendzie można zobaczyć grupę Pani Losu. Do tej grupy przypisane jest tylko jedno konto, o tej samej nazwie. Konto nie posiada karty postaci. Służy bowiem jako posiłkowy MG. Co to znaczy – czasami gracze znikają bez śladu i zostawiają swoich współtowarzysz, którzy nie wiedzą co dalej. Wtedy mogą poprosić Panią Losu – w tym wątku https://granica-pbf.pl/viewtopic.php?f=4&t=3716  - o zakończenie ich przygody, lub usunięcie z niej gracza, który zniknął. Zdarzają się też przypadki, że osoby w wątku chcą się rozejść. Zarówno ominięcie w przygodnie gracza, który „zaginał”, jak i opuszczenie wątku, przez członka drużyny, czy nawet całej kompanii można zrobić samodzielnie, kierując losami postaci tak, bo osiągnąć zamierzony cel. Jeśli jednak nie ma pomysłu jak to zrobić, można poprosić o pomoc właśnie Panią Losu.  
+
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
  
Posty fabularne.
+
==Wybierz rasę==
Na wielu forach pod postem fabularnym można znaleźć różne dopiski: „Odpiszę jutro”, „Dzięki za post”, „Będę dopiero za 3 dni”. Nie. Na Granicy nie ma czegoś takiego. Posty fabularne, to wyłącznie to co należy do naszej postaci. W postach fabularnych, nie wolno dopisywać prywatnych informacji. Do tego służą PW – Prywatne Wiadomości, chat, czy komunikatory niezwiązane z forum. Chcemy by opowieść była spójna, by opowiadana historia przechodziła płynnie z posta w post. Dlatego rozmowy graczy (nie postaci) przenosimy na inne kanały. Poza tym istnieją także zasady pisania postów. Nie można w nich używać współczesnych nazw, jak impreza, menadżer, dżinsy (w Alaranii nie ma takiej tkaniny), blok, autostrada, supermarket i tym podobne. Pochylonej czcionki można używać, tylko do pisania, tego co postać myśli. Podstawowe zasady pisania postów znajdziecie tutaj: https://granica-pbf.pl/viewtopic.php?f=66&t=2398
 
  
 +
Mamy 64 rasy... Pewnie myślisz: "O ludzie! Chyba powariowali!" I niestety - możesz mieć rację - kto normalny zamiast leżeć do góry brzuchem kmini i rozbudowuje świat fantasy?! No my. Na szczęście napiszę ci trochę o rasach, żebyś nie musiał sprawdzać wszystkich nieznanych nazw.
  
==Nasz świat==
+
I pamiętaj, jeśli wybierzesz rasę, która włada magią, lub chcesz by twoja postać potrafiła rzucać zaklęcia, zajrzyj chociaż do Skrótu po Magii.  
Alarania, to świat autorski. Nie znajdziecie go w żadnej z książek, czy podręczników. Od wielu lat rozwija się i rozrasta. Alarania to wielki kontynent, który znajduje się na Łusce Prasmoka. Prasmok natomiast jest stworzycielem świata. Bóg ten trwa w uśpieniu, a jego sny stały się jawą, dla wszystkich mieszkańców Alaranii. Jeśli chodzi o rasy, to z pewnością wiele z nich jest wam znana, jak driady, czy diabły. Ale nawet jeśli, to przez rozpoczęciem gry należy przeczytać opis, z Grymuaru, który znajdziecie w tym linku: [[Rasy]]. Dlaczego? Ponieważ napisane są pod nasz świat, nie ten świat, który występuje w książkach, legendach, czy podaniach. Demony i Piekielni żyją w dwóch różnych miejscach. Piekielni to istoty złe z natury, to [[Diabły|diabły]], [[Pokusy|pokusy]], [[Upadłe Anioły|upadłe anioły]], [[Łowcy Dusz|łowcy dusz]], [[Potępieńcy|potępieńcy]]. Demony natomiast to rasy egoistyczne, ale nie złe, są zupełnie czymś innym, niż piekielni. [[Nemorianie]], [[Kaer Natherini]], czy [[Przemienieni]], to rasy autorskie, których nie da się spotkać gdzie indziej. Takich ras jest więcej, choćby aniołowie, dzielą się na dwie grupy, są [[Aniołowie Światła]] i[[Aniołowie Ducha]]. Wśród ras autorskich znajdziecie także [[Feerie]], [[Eugony]], [[Fellarianie|Fellarian]], [[Krydiany]], [[Emisariusze|Emisariuszy]], czy [[Błogosławieni|Błogosławionych]]. Dlatego, choć wydaje się, że aniołowie to po prostu istoty ze skrzydłami, a driady, to tylko driady, to niekoniecznie jest to prawdą. Nie w świecie Alaranii.  
 
  
Aury
+
===[[Ludzie]]===
Tym co wyróżnia nasz świat od innych, są także aury. Aurę posiada wszystko, rośliny, zwierzęta, przedmioty nasączone magią i rzecz jasna bohaterowie. Nie każdy potrafi odczytać aurę, ale ten, który to umie dzięki niej wie, z kim ma do czynienia. Aury mają swój zapach, swój smak, swój kolor i wiele innych. Jeśli czyjaś aura pachnie fiołkami, roztacza w okół siebie szafirową poświatę, a w smaku jest kwaśna, oznacza to, że mamy do czynienia z [[Błogosławieni|Błogosławionym]] o dobrym i wrażliwym charakterze. Skąd to wiadomo? Mianowicie z [[Tajemnice Aur|Tajemnic Aur]] i [[Leksykon Aur|Leksykonu Aur]]. Aura [[Błogosławieni|Błogosławionych]] w zapachu jest fiołkowa, skoro wydziela szafirową poświatę, oznacz, że bohater jest dobry, natomiast kwaśny smak oznacza wrażliwość. Aury to również autorski pomysł i nie można go znaleźć na innych forach. Trzeba jednak zaznaczyć, że aury postaci gracz nie pisze sobie sam. Po ukończeniu KP i jej akceptacji, należy zgłosić się tutaj https://granica-pbf.pl/viewtopic.php?f=66&t=1220&start=1376  ten wątek służy moderatorom – Malarzom Aur, to oni opisują aurę danej postaci i dodają ją do karty bohatera.
+
Są 4 grupy podstawowe ludzi:
  
'''WAŻNE:''' By rozpocząć grę nie trzeba mieć dodanej aury. Ze względu na ograniczoną liczbę moderatorów, aura może zostać napisana i wklejona znacznie później, a jak wiemy największe chęci do grania są tuż po akceptacji KP.  
+
1.[[Alarianie]] - ludzie o białej skórze, tacy zwyczajni, jak Polacy, Czesi, Grecy, zamieszkują cały świat.  
  
==Kreator Postaci==
+
2.[[Tarianie]] - ludzie "pomarańczowi" mają bardziej śniadą skórę, są wzorowani na Indianach, wierzą w duchy, mają łapacze snów i żyją głównie na wschodzie kontynentu.  
Do Granicy została także napisana specjalna aplikacja, autorstwa Meridiona, w której tworzy się Kartę Postaci. Po kliknięciu „zapisz” karta pojawia się w profilu (po kliknięciu na nick gracza). Kreator Postaci można odnaleźć w pasku górnego menu jako czwarty link, o tej samej nazwie. Lub, klikając w forum o tej samej nazwie. Co znajdziemy w środku? Zakładki z polami do wypełnienia. Niektóre pola można wypełnić tylko wybierając dane z listy, inne to pola opisowe. Każda zakładka, po wejściu w nią jest opisana niezwykle szczegółowo. Pola takie jak charakter, wygląd, czy historia mają dodatkowy poradnik, z pytaniami pomocniczymi, dzięki którym łatwiej i sprawniej można stworzyć dany opis. Jeżeli w jakiejś zakładce znajdują się pola i wybór poziomu, każdy poziom jest objaśniony po prawej stronie karty. Od środka, kreator może wydawać się ogromny, może przerazić ilością zakładek, ale tak naprawdę, zakładki i pola wyboru usprawniają pisanie KP. Swoją kartę można zapisać w dowolnym momencie, a później ją edytować. Dzięki czemu nie trzeba pisać swojej KP w jeden dzień. Przed stworzeniem swojej postaci, warto, żebyś przejrzał mapę świata [link] i rozejrzał się za miejscem z którego twój bohater pochodzi. Koniecznie zajrzyj także do [[Księga Państw|Księgi Państw]].  [[Umiejętności|Spis Umiejętności]], [[Profesje|Profesji]], [[Cechy specjalne]], czy [[Atrybuty]]. W momencie, w którym karta jest gotowa należy poprosić o jej sprawdzenie w tym wątku: https://granica-pbf.pl/viewtopic.php?f=66&t=1031&p=91909#p91909 jeżeli pod postem pojawi się dopisek „Przejmuję” lub podobny, oznacza to, że któryś z adminów przejął kartę do przejęcia. Dopisek podaje nick osoby, która sprawdzać będzie kartę. Po sprawdzeniu karty istnieją dwie możliwości. Pierwsza to akceptacja. Druga to PW do gracza, od administratora. W PW administrator opisuje co należy zmienić/poprawić, by KP otrzymała akceptację. Po akceptacji nick gracza dostaje kolor według rasy, którą wybrał. A z profilu znika czerwony napis nad kartą „Ta postać nie została jeszcze zaakceptowana”. Jeżeli po akceptacji zostaną wprowadzone zmiany, wyświetli się natomiast napis: „W tej karcie postaci zostały wprowadzone zmiany i wymagają one ponownej akceptacji” - dzięki czemu wiemy, czy dany gracz zmieniał coś w swojej Karcie. Jeżeli więc ktoś zdecyduje się na jakąkolwiek edycję, należy później poprosić o ponowne sprawdzenie i akceptację umieszczając post tutaj: https://granica-pbf.pl/viewtopic.php?f=66&t=3739&p=91528#p91528
 
  
Jak znaleźć towarzystwo do wątku?
+
3. [[Mahińczycy]] są czarni, czekoladowi, ciemno brązowi, jak Nigeryjczycy, ale zaliczają się też do nich ludzie o kolorze skóry śniadym, lub bardzo śniadym, więc jeśli chcesz żeby twoja postać wyglądała jak Egipcjanin, czy Syryjczyk, to też wybierz Mahińczyka.  
Nie ma tutaj wielkiej filozofii, można popytać na forumowym czacie, można poszukać wątków bez odpowiedzi i zapytać na PW, ale najłatwiej znaleźć towarzyszy tutaj: https://granica-pbf.pl/viewtopic.php?f=4&t=2990&p=91811#p91811
 
  
 +
4.[[Eravallowie]] - wzorowani na Azjatach o bardzo jasnej karnacji. Jeśli chcesz żeby postać wyglądała jak hindus to wróć do Mahińczyków, ale jeśli chcesz kogoś w stylu japońskim, chińskim, koreańskim, no to [[Eravallowie]] są dla ciebie - zamieszkują głównie zachód i tam też odnajdziesz kulturę lekko japońską.
  
Konto główne.
+
Piąta grupa, czyli [[Dotknięci]] to ludzie, którzy mogą mieć dowolny kolor skóry, ich wyjątkowość polega na tym, że po urodzeniu zostali dotknięci przez wróżkę, lub chochlika i mają z tego powodu dodatkowe cechy.  
Na Granicy mamy możliwość połączenia kont – podpięcia kolejnych postaci, pod jedną główną. Dotyczy to osób, które tworzą drugą i kolejne postacie. O koncie głównym najlepiej przeczytać tutaj [[Wybór Konta Głównego]]
 
  
 +
===[[Elfy]]===
 +
O [[Elfy|Elfach]] nie ma się co zbytnio rozwodzić, bo każdy wie jak elf wygląda. Jeśli chcesz zwykłego biegacza, co strzela z łuku, wybierz [[Leśne Elfy|Elfa Leśnego]]. Jeśli wolisz coś w stylu High Elf - [[Górskie Elfy|Górskiego]]. Jeśli chcesz grać kimś bardziej finezyjnym, po prostu kliknij w odnośnik [[Elfy]], tam znajdziesz inne rasy długouchych.
  
 +
===[[Pradawni]]===
 +
[[Czarodzieje|Czarodziej]], jak czarodziej, może być młody, może być stary jak Gandalf. A [[Smoki|Smok]] to wielki, gadający gad, tyle że u nas potrafi przybierać humanoidalne formy. [[Drakoni|Drakon]] to taki bardziej wypasiony człowiek ze smoczą krwią.
  
 +
===[[Naturianie]]===
 +
Większość nazw na pewno znasz, nie ma co pisać kim jest [[Driady|driada]], ale jeśli chcesz nią grać to czytaj uważnie, bo większość ras różni się od wyobrażeń danego gracza. Ale do sedna:
  
 +
1.[[Fellarianie]] - ludzie ze skrzydłami w najróżniejszych kolorach.
  
 +
2.[[Krydiany]] - czarnoskóre mieszkanki leśnych jaskiń, nocny odpowiednik driad, tyle że z bronią w ręku.
 +
 +
3.[[Eugony]] - meduzy, kobiety z wężowym ciałem, ale nie zamieniają w kamień wzrokiem.
  
 +
4.[[Feerie]] - piękne, kolorowe "wróżki" i "wróże" o rozmiarach człowieka, mają skrzydła i zdolność powietrznych ewolucji, są po prostu bardziej ludzkie rozmiarem.
  
 +
===[[Zmiennokształtni]]===
 +
Wszystko zapewne jest jasne oprócz [[Leonidzi|Leonidów]] - a to po prostu "łaki" lwów, czyli na głowie lwie uszka, na kości ogonowej ogon, mogą zmieniać formę.
  
 +
===[[Piekielni]]===
 +
O [[Piekielni|piekielnych]] chyba nie ma co za dużo gadać, jeśli chcesz grać którymś z nich po prostu kliknij w rasę.
  
 +
===[[Niebianie]]===
 +
Jeżeli zechcesz grać niebianinem, koniecznie zapoznaj się z opisem [[Niebiosa|Niebios]], znajdziesz tam hierarchię, historię, czy opis głównego bóstwa niebian: [[Najwyższy|Najwyższego]].
  
 +
1.[[Dobre Duchy]] - jedynie mężczyźni służący Panu, są nieśmiertelni.
  
 +
2.[[Aniołowie Światła]] - tacy, którzy urodzili się aniołami.
  
 +
3.[[Aniołowie Ducha]] - dusze śmiertelnych, które po śmierci zamieniły się w aniołów.
  
 +
4.[[Emisariusze]] - głównie kapłani i kapłanki o rudych włosach, ale jeśli chcesz grać prostą postacią - niebianinem, to warto do nich zajrzeć.
  
 +
5.[[Błogosławieni]] - półaniołowie - nie mają skrzydeł, za to inne cechy specjalne.
  
 +
Wbrew temu co można znaleźć w innych światach fantasy, [[Najwyższy]], który jest u nas głównym bóstwem [[Niebianie|Niebian]] nie karze za związki jednopłciowe, są one powszechne wśród niebiańskich ras, podobnie jak małżeństwa i adopcja dzieci, więc jeżeli chcesz zagrać niebiańskim bohaterem przeczytaj informacje o ich związkach: [[Związki: Niebianie|Piękno Miłowania: Niebianie]]
  
 +
===[[Demony]]===
  
 +
'''UWAGA:''' [[Demony]] to nie to samo co [[Piekielni]]. [[Piekielni]] są istotami zła, a Demony to egoiści i zależy im głównie na sobie.
  
 +
1.[[Nemorianie]] - arystokracja, piękni, szczupli, zielonoocy i bogaci. Nie wszyscy są skończonymi egoistami. Fajni do grania.
  
 +
2.[[Kaer Natherini]] - wyglądają dość osobliwie, najlepiej przeczytaj.  Zostali stworzeni z magii i zależy im włącznie na wiedzy.
  
 +
3.[[Przemienieni]] - istoty humanoidalne, które z jakiś przyczyn zostały przemienione w demony. Ktoś mógł rzucić klątwę, albo za długo przebywali przy jakimś artefakcie. Przemiana ma zazwyczaj jakieś skutki fizyczne, zmienia się więc wygląd postaci. Na psychice też zostawia ślady - raczej dla zaawansowanych.
  
 +
===[[Nieumarli]]===
 +
U Nieumarłych  wszystko jest znane, więc przeskakuje do [[Nordowie|Nordów]].
  
 +
===[[Nordowie]]===
  
 +
[[Krasnoludy|Krasnoludów]] chyba wszyscy znają, ale są u nas inne rasy, których nie znajdziesz na innych forach.
  
 +
1.[[Nordyjczycy]] - można ich przyrównać do wikingów.
  
 +
2.[[Ragarianie]] - humanoidy z finezyjnymi rogami - nie mylić z [[Jeleniołaki|jeleniołakami]]. Widzą w ciemnościach i przystosowują się do klimatu
  
 +
3.[[Brevijczycy]] - niziołko-hobbito-gnomy. Jedni wolą uprawiać ziemię, inni wolą majsterkować. Wyglądają tak samo i są niscy jak hobbici. Nie mają owłosionych, wielkich stóp.
  
 +
'''Na Granicy nie ma orków, goblinów, ogrów i nie ma od tego żadnych odstępstw, także zerknij jeszcze raz na inne rasy. Na pewno coś znajdziesz!'''
 +
 +
==Pochodzenie==
 +
Wybrałeś rasę, warto żebyś wiedział skąd postać pochodzi. Użyj do tego mapy Środkowej Alaranii, bo tam odbywa się główna rozgrywka. Nie musisz wybierać miasta, możesz wybrać region, wymyślić wioskę, miasteczko, średnie miasto i umiejscowić tam postać. Ale jeśli wybierzesz miasto z mapy, to wiedz, że jest to stolica danego państwa, o takiej samej nazwie, a jej opis znajdziesz tutaj: [[Państwa i Krainy]]
  
 +
==Towarzysz, czyli chowaniec==
 +
Jeśli twoja postać chce mieć chowańca (zakładka towarzysz), możesz wybrać zwyczajnie zwierzę: kota, psa, papużkę, szczura. Możesz też skorzystać z [[Bestiariusz|bestiariusza]], gdzie opisane są fantastyczne istoty znane tylko w [[Alarania|Alaranii]], większość z nich ma jakieś cechy specjalne.
  
 +
A co jeśli z twoją postacią ma podróżować humanoid z ras grywalnych? Otóż takowego nie wpisuje się do zakładki towarzysz, a umieszcza jego opis w historii. Jeśli chcesz opisać go bardziej szczegółowo, umieść to na końcu zakładki historia. Możesz też wpleść go w historię postaci jako tako.
  
 +
==Warto wiedzieć==
  
 +
===Waluta===
 +
Walutą obowiązującą w [[Alarania|Alaranii]] jest Ruen:
  
 +
'''Miedziany Kruk''' – wartość 1 ruena
 +
 +
'''Srebrny Orzeł''' – wartość 25 ruenów
  
 +
'''Złoty Gryf''' – wartość 500 ruenów
  
 +
===Miary i wagi===
 +
Miary i wagi są inne niż w naszym realnym świecie, także jeśli chcesz opisać jakąś odległość, czy nawet to jak wysoki jest twój bohater zajrzyj tutaj: [[System Miar|System Miar i Wag]]
  
 +
===Kalendarz===
 +
Rok dzieli się na 13ście miesięcy, a każdy miesiąc ma inną nazwę - nie ma stycznia, lutego, marca, jest Miesiąc Sowy, Niedźwiedzia, przeczytasz o tym tutaj:
 +
Tydzień dzieli się na 7 dni, nazwy dni to: Nastria - Poniedziałek, Deria - Wtorek, Leria - Środa, Untria - Czwartek,  Firia - Piątek, Sunria - Sobota,  Sandria - Niedziela. Chcesz wiedzieć więcej o kalendarzu alarańskim, poznań nazwy miesięcy i ich opisy? Zajrzyj tutaj: [[Kalendarz]]
  
 +
Czas w [[Alarania|Alaranii]] płynie nieliniowo, czyli w twoim wątku prowadzonym w lesie masz Sandrię miesiąca Sowy, a w wątku prowadzonym przez innych graczy w mieście jest zupełnie inny dzień i miesiąc. Ułatwia to granie, ponieważ gracze odpisują w różnym tempie. Wątku X na 3 bohaterów, na odpis można czekać 2 tygodnie, a w wątku Y towarzystwo pisze po 4 posty dziennie. Jeśli chcesz wiedzieć o tym więcej zajrzyj tutaj: [[Fizyka]]
  
 +
===Inne===
  
 +
'''Nie ma indukcji elektromagnetycznej.'''
  
 +
'''Szkło, kakao, czekolada, herbata, kawa, są powszechnie znane.'''
  
 +
'''Można używać pojęć: [[Cesarskie cięcie|cesarskie cięcie]], weterynarz, dredy.'''
  
 +
'''Istnieją strzykawki i znieczulenia.'''
  
 +
'''Okulary są powszechnie znane, ale działają na zasadach magicznych i są bardzo, bardzo drogie.'''
  
 +
'''Broń palna istnieje tylko magicznie, a posiadanie jej jest praktycznie niemożliwe.'''
  
==Uniwersum Granicy==
+
'''Sztuka Amani, to w Alaranii coś w rodzaju jogi połączonej z medytacją'''
Akcja Granicy rozgrywa się w autorskim uniwersum high-fantasy. Kontynent na którym toczy się gra nazywa się [[Alarania]], a jego mapę znajdziesz na [[Strona główna|stronie głównej Grymuaru]]. Świat gry jest dość rozbudowany, jednak niech nie przeraża cię ilość informacji o nim. Nie musisz przyswajać wszystkiego od razu. Poza kilkoma istotnymi szczegółami (o których przeczytasz poniżej), wystarczy że wyobrazisz sobie świat podobny do Śródziemia czy Forgotten Realms.
 
  
'''Stworzenie świata i religia'''
+
W [[Alarania|Alaranii]] nie ma farb do włosów - ich kolor można zmienić tylko magicznie, albo używając barwników naturalnych, jak choćby sok z buraków.
 +
Istnieją środki antykoncepcyjne np. zaklęte kolczyki, które można nosić w pępku, czy magiczne tatuaże, które uniemożliwiają zajście w ciąże, a także specyfiki roślinne, lub odzwierzęce, które mogą zapobiegać zapłodnieniu.
  
Świat został stworzony przez [[Prasmok|Prasmoka]] i jest on jego snem. Jest on stwórcą Granicy i najwyższym bóstwem, jednak nie istnieje znany sposób kontaktu z nim. Nie wysłuchuje on modlitw, dlatego choć prawie wszyscy go uznają, niewielu modli się do niego. Moment jego przebudzenia jest zapowiadany jako koniec świata, choć nic wskazuje by miał on nastąpić w najbliższym czasie.
+
===Nieistniejące współczesne słowa===
 +
Nie istnieją  takie słowa jak: ciuchy, impreza, impra, telefon, komputer, telewizor (nazwy sprzętów elektronicznych, pojazdów silnikowych itp.), spoksik, nara, sebix, mem, viral, news, mieć bekę, labadziara, selfie, mega, lajkować, chillout, braffiterka, wrap, plastik, winda, długopis, menadżer, dżins, influencer, filmik, czat, dziara, dziarać się, lub dziabać się (w odniesieniu do tatuażu), papież, ksiądz, ministrant, pop, zakonnica, pastor i podobne, zdjęcia, asfalt, pub, przeglądarka itp. itd.
  
Jednym z istotniejszych bóstw, które ingerują w funkcjonowanie świata jest [[Najwyższy]] ma wiele wspólnego z chrześcijańskim bogiem z świata rzeczywistego (poza rolą w stworzeniu świata) i wyznaje go większość ludzi oraz wszyscy niebianie (anioły). Innym ważnym, powszechnie wyznawanym bóstwem jest [[Matka natura]].
+
==Stworzyłem postać!==
 +
Okej, stworzyłeś postać i co dalej? Musisz napisać prośbę o sprawdzenie KP w tym temacie: https://granica-pbf.pl/viewtopic.php?f=66&p=93655#p93655
 +
Kiedy zobaczysz, że post został edytowany i ma dopisek: Przejmuję. Oznacza to, że admin zaklepał sobie twoją KP do sprawdzenia. Pamiętaj, że zaklepanie nie oznacza, że już tego samego dnia admin zdąży sprawdzić twoją kartę, ale kiedy już to zrobić wyślę ci PW z uwagami. Jeśli takowej nie dostaniesz, a kolor twojego nicku zmieni się na odpowiadający rasie i z KP zniknie informacja, że nie została ona zaakceptowana, oznacza, że twoja postać przeszła przez akcepta bez żadnych poprawek. Tak! Nareszcie! Możesz grać!
  
'''Poziom techniczny'''
+
==Jak zacząć?==
 +
Na forum znajdziesz specjalny temat "Nie masz z kim pisać?" tam możesz wrzucić ogłoszenie, że poszukujesz towarzystwa do wątku. Dobrze jest też zaglądać na forumowy czat i tam pytać. Poza tym zapraszamy na naszego discorda. Tam również możesz zagaić o współtowarzyszy. Zajrzyj tutaj: https://granica-pbf.pl/viewtopic.php?f=319&t=3892
  
Rozwój techniczny oscyluje na poziomie średniowiecza, aczkolwiek wszechobecna magia może zastępować rozwiazania znane z późniejszych wieków - np. magiczne lampy uliczne, pełniące funkcję lamp gazowych w wielu miastach.
+
==Co z tą aurą?==
 +
Aura będzie ci potrzebna, napiszę ją moderator, a prośbę o jej napisanie musisz zgłosić tutaj: https://granica-pbf.pl/viewtopic.php?f=66&t=1220&p=93648#p93648
 +
Spokojnie, możesz zacząć grę bez aury. Wiem, że było już o tym wcześniej, ale czasem warto przypomnieć.  
  
'''Upływ czasu'''
+
==Mam towarzystwo, chcę grać!==
 +
'''To śmiało, do boju bohaterze!'''
  
==Tworzenie Postaci==
+
Ale zaraz... Moment... Wróć... Tylko jak napisać pierwszego posta? Spokojnie, bez paniki, zobacz: [[Jak pisać poprawne posty]]

Aktualna wersja na dzień 21:46, 23 mar 2022

Witaj Nowicjuszu!

A tak serio: Cześć i czołem! Skoro tu jesteś, to pewnie pojęcia nie masz od czego zacząć ogarnianie forum - nie martw się, doskonale cię rozumiem, dlatego postaram ci się to ułatwić. Jeśli nie wiesz co to pbf zajrzyj tutaj: Czym jest PBF, a potem wróć do mnie.

Regulaminy

Przeczytałeś regulamin? Stawiam, że nie. Kto czyta regulaminy? Ale radzę ci - zrób to - bo można nieźle się potem sparzyć. Zwłaszcza Regulamin Tworzenia KP jest ważny, jak nie przeczytasz, to jest duża szansa, że twoja KP nie dostanie akcepta, a przecież każdy chce jak najszybciej zacząć grać, prawda? Granica posiada 3 regulaminy:

  1. Regulamin forum
  2. Regulamin tworzenia Karty Postaci
  3. Regulamin chatu

Zanim zaczniesz tworzyć postać

1.Musisz wiedzieć kim jest Prasmok, przeczytaj, to naprawdę bardzo ważne

2.Alarania to nazwa kontynentu, na którym rozgrywa się akcja. Jest jedną z Łusek Prasmoka. Na forum wątki toczą się głównie w jej centralnej części nazywanej Środkową Alaranią, możesz zobaczyć ją na mapie, wystarczy kliknąć dużą mapę na stronie głównej Grymuaru, przeniesie cię ona do menu wszystkich map, tam wybierz te, ze zbliżeniem i już, to cała Środkowa Alarania.

3.Koniecznie przeczytaj, albo chociaż przejrzyj informację co to jest Aura, ponieważ każda postać taką aurę będzie posiadać, napiszę ją moderator po tym jak dostaniesz akcepta. Ale spokojnie, grę możesz zacząć bez aury. Kliknij tutaj by przejść do Księgi Aur (no chyba, że kliknąłeś już pierwszy odnośnik).

Jak działa ta gra

No dobra, wiesz już co to PBF, ogarnąłeś regulamin i podstawy, czas żebyś dowiedział się jak gra działa u nas.

1.Po pierwsze nie ma MG. Gracze dają sobie radę sami. Jedni grają z planem, inni wymyślają historię na bieżąco. Kolejne posty są jakby konsekwencją tych poprzednich. Czasem gracze umawiają się na jakiś konkretny temat wątku, a czasem ustalają, że tylko jeden z nich ciągnie główną linię, a pozostali się podpinają - i luz, nikt nie narzeka.

2.Wiadomo, że jak już się wejdzie to chciałby się zacząć grać, a żeby grać trzeba mieć postać. Tak naprawdę, jeśli klikniesz w kreator postaci, który znajduje się tutaj(patrz grafika) to on poprowadzi cię przez tworzenie bohatera. Tyle, że ilość informacji może przerazić, dlatego napiszę pokrótce co musisz wiedzieć, żeby zacząć grać.

Kreator Postaci.jpg

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Wybierz rasę

Mamy 64 rasy... Pewnie myślisz: "O ludzie! Chyba powariowali!" I niestety - możesz mieć rację - kto normalny zamiast leżeć do góry brzuchem kmini i rozbudowuje świat fantasy?! No my. Na szczęście napiszę ci trochę o rasach, żebyś nie musiał sprawdzać wszystkich nieznanych nazw.

I pamiętaj, jeśli wybierzesz rasę, która włada magią, lub chcesz by twoja postać potrafiła rzucać zaklęcia, zajrzyj chociaż do Skrótu po Magii.

Ludzie

Są 4 grupy podstawowe ludzi:

1.Alarianie - ludzie o białej skórze, tacy zwyczajni, jak Polacy, Czesi, Grecy, zamieszkują cały świat.

2.Tarianie - ludzie "pomarańczowi" mają bardziej śniadą skórę, są wzorowani na Indianach, wierzą w duchy, mają łapacze snów i żyją głównie na wschodzie kontynentu.

3. Mahińczycy są czarni, czekoladowi, ciemno brązowi, jak Nigeryjczycy, ale zaliczają się też do nich ludzie o kolorze skóry śniadym, lub bardzo śniadym, więc jeśli chcesz żeby twoja postać wyglądała jak Egipcjanin, czy Syryjczyk, to też wybierz Mahińczyka.

4.Eravallowie - wzorowani na Azjatach o bardzo jasnej karnacji. Jeśli chcesz żeby postać wyglądała jak hindus to wróć do Mahińczyków, ale jeśli chcesz kogoś w stylu japońskim, chińskim, koreańskim, no to Eravallowie są dla ciebie - zamieszkują głównie zachód i tam też odnajdziesz kulturę lekko japońską.

Piąta grupa, czyli Dotknięci to ludzie, którzy mogą mieć dowolny kolor skóry, ich wyjątkowość polega na tym, że po urodzeniu zostali dotknięci przez wróżkę, lub chochlika i mają z tego powodu dodatkowe cechy.

Elfy

O Elfach nie ma się co zbytnio rozwodzić, bo każdy wie jak elf wygląda. Jeśli chcesz zwykłego biegacza, co strzela z łuku, wybierz Elfa Leśnego. Jeśli wolisz coś w stylu High Elf - Górskiego. Jeśli chcesz grać kimś bardziej finezyjnym, po prostu kliknij w odnośnik Elfy, tam znajdziesz inne rasy długouchych.

Pradawni

Czarodziej, jak czarodziej, może być młody, może być stary jak Gandalf. A Smok to wielki, gadający gad, tyle że u nas potrafi przybierać humanoidalne formy. Drakon to taki bardziej wypasiony człowiek ze smoczą krwią.

Naturianie

Większość nazw na pewno znasz, nie ma co pisać kim jest driada, ale jeśli chcesz nią grać to czytaj uważnie, bo większość ras różni się od wyobrażeń danego gracza. Ale do sedna:

1.Fellarianie - ludzie ze skrzydłami w najróżniejszych kolorach.

2.Krydiany - czarnoskóre mieszkanki leśnych jaskiń, nocny odpowiednik driad, tyle że z bronią w ręku.

3.Eugony - meduzy, kobiety z wężowym ciałem, ale nie zamieniają w kamień wzrokiem.

4.Feerie - piękne, kolorowe "wróżki" i "wróże" o rozmiarach człowieka, mają skrzydła i zdolność powietrznych ewolucji, są po prostu bardziej ludzkie rozmiarem.

Zmiennokształtni

Wszystko zapewne jest jasne oprócz Leonidów - a to po prostu "łaki" lwów, czyli na głowie lwie uszka, na kości ogonowej ogon, mogą zmieniać formę.

Piekielni

O piekielnych chyba nie ma co za dużo gadać, jeśli chcesz grać którymś z nich po prostu kliknij w rasę.

Niebianie

Jeżeli zechcesz grać niebianinem, koniecznie zapoznaj się z opisem Niebios, znajdziesz tam hierarchię, historię, czy opis głównego bóstwa niebian: Najwyższego.

1.Dobre Duchy - jedynie mężczyźni służący Panu, są nieśmiertelni.

2.Aniołowie Światła - tacy, którzy urodzili się aniołami.

3.Aniołowie Ducha - dusze śmiertelnych, które po śmierci zamieniły się w aniołów.

4.Emisariusze - głównie kapłani i kapłanki o rudych włosach, ale jeśli chcesz grać prostą postacią - niebianinem, to warto do nich zajrzeć.

5.Błogosławieni - półaniołowie - nie mają skrzydeł, za to inne cechy specjalne.

Wbrew temu co można znaleźć w innych światach fantasy, Najwyższy, który jest u nas głównym bóstwem Niebian nie karze za związki jednopłciowe, są one powszechne wśród niebiańskich ras, podobnie jak małżeństwa i adopcja dzieci, więc jeżeli chcesz zagrać niebiańskim bohaterem przeczytaj informacje o ich związkach: Piękno Miłowania: Niebianie

Demony

UWAGA: Demony to nie to samo co Piekielni. Piekielni są istotami zła, a Demony to egoiści i zależy im głównie na sobie.

1.Nemorianie - arystokracja, piękni, szczupli, zielonoocy i bogaci. Nie wszyscy są skończonymi egoistami. Fajni do grania.

2.Kaer Natherini - wyglądają dość osobliwie, najlepiej przeczytaj. Zostali stworzeni z magii i zależy im włącznie na wiedzy.

3.Przemienieni - istoty humanoidalne, które z jakiś przyczyn zostały przemienione w demony. Ktoś mógł rzucić klątwę, albo za długo przebywali przy jakimś artefakcie. Przemiana ma zazwyczaj jakieś skutki fizyczne, zmienia się więc wygląd postaci. Na psychice też zostawia ślady - raczej dla zaawansowanych.

Nieumarli

U Nieumarłych wszystko jest znane, więc przeskakuje do Nordów.

Nordowie

Krasnoludów chyba wszyscy znają, ale są u nas inne rasy, których nie znajdziesz na innych forach.

1.Nordyjczycy - można ich przyrównać do wikingów.

2.Ragarianie - humanoidy z finezyjnymi rogami - nie mylić z jeleniołakami. Widzą w ciemnościach i przystosowują się do klimatu

3.Brevijczycy - niziołko-hobbito-gnomy. Jedni wolą uprawiać ziemię, inni wolą majsterkować. Wyglądają tak samo i są niscy jak hobbici. Nie mają owłosionych, wielkich stóp.

Na Granicy nie ma orków, goblinów, ogrów i nie ma od tego żadnych odstępstw, także zerknij jeszcze raz na inne rasy. Na pewno coś znajdziesz!

Pochodzenie

Wybrałeś rasę, warto żebyś wiedział skąd postać pochodzi. Użyj do tego mapy Środkowej Alaranii, bo tam odbywa się główna rozgrywka. Nie musisz wybierać miasta, możesz wybrać region, wymyślić wioskę, miasteczko, średnie miasto i umiejscowić tam postać. Ale jeśli wybierzesz miasto z mapy, to wiedz, że jest to stolica danego państwa, o takiej samej nazwie, a jej opis znajdziesz tutaj: Państwa i Krainy

Towarzysz, czyli chowaniec

Jeśli twoja postać chce mieć chowańca (zakładka towarzysz), możesz wybrać zwyczajnie zwierzę: kota, psa, papużkę, szczura. Możesz też skorzystać z bestiariusza, gdzie opisane są fantastyczne istoty znane tylko w Alaranii, większość z nich ma jakieś cechy specjalne.

A co jeśli z twoją postacią ma podróżować humanoid z ras grywalnych? Otóż takowego nie wpisuje się do zakładki towarzysz, a umieszcza jego opis w historii. Jeśli chcesz opisać go bardziej szczegółowo, umieść to na końcu zakładki historia. Możesz też wpleść go w historię postaci jako tako.

Warto wiedzieć

Waluta

Walutą obowiązującą w Alaranii jest Ruen:

Miedziany Kruk – wartość 1 ruena

Srebrny Orzeł – wartość 25 ruenów

Złoty Gryf – wartość 500 ruenów

Miary i wagi

Miary i wagi są inne niż w naszym realnym świecie, także jeśli chcesz opisać jakąś odległość, czy nawet to jak wysoki jest twój bohater zajrzyj tutaj: System Miar i Wag

Kalendarz

Rok dzieli się na 13ście miesięcy, a każdy miesiąc ma inną nazwę - nie ma stycznia, lutego, marca, jest Miesiąc Sowy, Niedźwiedzia, przeczytasz o tym tutaj: Tydzień dzieli się na 7 dni, nazwy dni to: Nastria - Poniedziałek, Deria - Wtorek, Leria - Środa, Untria - Czwartek, Firia - Piątek, Sunria - Sobota, Sandria - Niedziela. Chcesz wiedzieć więcej o kalendarzu alarańskim, poznań nazwy miesięcy i ich opisy? Zajrzyj tutaj: Kalendarz

Czas w Alaranii płynie nieliniowo, czyli w twoim wątku prowadzonym w lesie masz Sandrię miesiąca Sowy, a w wątku prowadzonym przez innych graczy w mieście jest zupełnie inny dzień i miesiąc. Ułatwia to granie, ponieważ gracze odpisują w różnym tempie. Wątku X na 3 bohaterów, na odpis można czekać 2 tygodnie, a w wątku Y towarzystwo pisze po 4 posty dziennie. Jeśli chcesz wiedzieć o tym więcej zajrzyj tutaj: Fizyka

Inne

Nie ma indukcji elektromagnetycznej.

Szkło, kakao, czekolada, herbata, kawa, są powszechnie znane.

Można używać pojęć: cesarskie cięcie, weterynarz, dredy.

Istnieją strzykawki i znieczulenia.

Okulary są powszechnie znane, ale działają na zasadach magicznych i są bardzo, bardzo drogie.

Broń palna istnieje tylko magicznie, a posiadanie jej jest praktycznie niemożliwe.

Sztuka Amani, to w Alaranii coś w rodzaju jogi połączonej z medytacją

W Alaranii nie ma farb do włosów - ich kolor można zmienić tylko magicznie, albo używając barwników naturalnych, jak choćby sok z buraków. Istnieją środki antykoncepcyjne np. zaklęte kolczyki, które można nosić w pępku, czy magiczne tatuaże, które uniemożliwiają zajście w ciąże, a także specyfiki roślinne, lub odzwierzęce, które mogą zapobiegać zapłodnieniu.

Nieistniejące współczesne słowa

Nie istnieją takie słowa jak: ciuchy, impreza, impra, telefon, komputer, telewizor (nazwy sprzętów elektronicznych, pojazdów silnikowych itp.), spoksik, nara, sebix, mem, viral, news, mieć bekę, labadziara, selfie, mega, lajkować, chillout, braffiterka, wrap, plastik, winda, długopis, menadżer, dżins, influencer, filmik, czat, dziara, dziarać się, lub dziabać się (w odniesieniu do tatuażu), papież, ksiądz, ministrant, pop, zakonnica, pastor i podobne, zdjęcia, asfalt, pub, przeglądarka itp. itd.

Stworzyłem postać!

Okej, stworzyłeś postać i co dalej? Musisz napisać prośbę o sprawdzenie KP w tym temacie: https://granica-pbf.pl/viewtopic.php?f=66&p=93655#p93655 Kiedy zobaczysz, że post został edytowany i ma dopisek: Przejmuję. Oznacza to, że admin zaklepał sobie twoją KP do sprawdzenia. Pamiętaj, że zaklepanie nie oznacza, że już tego samego dnia admin zdąży sprawdzić twoją kartę, ale kiedy już to zrobić wyślę ci PW z uwagami. Jeśli takowej nie dostaniesz, a kolor twojego nicku zmieni się na odpowiadający rasie i z KP zniknie informacja, że nie została ona zaakceptowana, oznacza, że twoja postać przeszła przez akcepta bez żadnych poprawek. Tak! Nareszcie! Możesz grać!

Jak zacząć?

Na forum znajdziesz specjalny temat "Nie masz z kim pisać?" tam możesz wrzucić ogłoszenie, że poszukujesz towarzystwa do wątku. Dobrze jest też zaglądać na forumowy czat i tam pytać. Poza tym zapraszamy na naszego discorda. Tam również możesz zagaić o współtowarzyszy. Zajrzyj tutaj: https://granica-pbf.pl/viewtopic.php?f=319&t=3892

Co z tą aurą?

Aura będzie ci potrzebna, napiszę ją moderator, a prośbę o jej napisanie musisz zgłosić tutaj: https://granica-pbf.pl/viewtopic.php?f=66&t=1220&p=93648#p93648 Spokojnie, możesz zacząć grę bez aury. Wiem, że było już o tym wcześniej, ale czasem warto przypomnieć.

Mam towarzystwo, chcę grać!

To śmiało, do boju bohaterze!

Ale zaraz... Moment... Wróć... Tylko jak napisać pierwszego posta? Spokojnie, bez paniki, zobacz: Jak pisać poprawne posty