Kościej

Z Grymuar
Skocz do: nawigacja, szukaj
Kościej

Bestia kosciej.jpg

Grupa Nieumarłe
Nastawienie Neutralne lub wrogie
Odżywianie Energio i magiożerne
Występowanie Alarania
Populacja Wysoka

Wygląd

Jak by się można było spodziewać, kościej to ożywiony szkielet. Jednak dużo bardziej potężny od przeciętnej kupy kości skleconych magią nekromantyczną lub jak mawiają ludowe klechdy - wolą mistrza broni dystansowej, któremu nie było jeszcze śpieszno udać się w zaświaty. Ciało, a raczej pozostałe po nim gnaty -zazwyczaj białawe bądź szare, rzadziej czarne lub koloru przypominającego upieczony na ruszcie bakłażan- przykryte są z reguły łachmanami - strzępkami dawnego ubioru łucznika/procarza/kusznika/oszczepnika, którym kościej był za życia. Potwór łypie na świat czerwonymi (w dowolnym odcieniu) lub sporadycznie czarnymi oczyma. Często obserwuje się te abominacje naturalnego porządku z przytroczonymi do pasa lub zarzuconymi na ramię przedmiotami wspomagającymi je w walce lub w postaci trofeów wojennych. Co ciekawe, kościej (w odróżnieniu od zwyczajnych szkieletów) zachowuje wszelkie umiejętności bojowe, a co sprytniejsze osobniki także intelekt. W otwartej walce nie należy do najgroźniejszych przeciwników, jednakże jest mistrzem ataku z zasadzki i na dystans. Lepiej uważać na gościńcach wiodących przez okolice, w których widywano tych nieumarłych!

Odżywianie

Kościej,choć umrzeć nie może i nie spożywa niczego w dosłownym rozumieniu tego słowa, siły do funkcjonowania czerpie z energii. Zarówno rozproszonej w postaci żył magii, jak i, co ma miejsce zdecydowanie częściej, witalności żywych pałętających się po tym padole. Magię te podrasowane szkielety chłoną całą powierzchnią spaczonych przez nekromancję resztek ciał bądź poprzez dotyk, natomiast chi istot żywych (nawet szczurów, robactwa, niekiedy chwastów) – z reguły dotykając ofiary lub wgryzając się kościstymi szczękami w głąb jej ciała. Jeżeli nieszczęśnik zaatakowany przez kościeja przeżyje, w miejscu ugryzienia bądź styczności z jego spaczoną formą materialną powstają czarne, rzadziej sine rany, podobne odmrożeniom. „Spożywaniu” energii –czy to magicznej, czy też witalnej żywych- towarzyszy pulsowanie czerwonych oczu nieumarłego. Niekiedy ślepia kościeja zmieniają barwę na bardziej przypominającą oberżynowy fiolet, a w rzadkich przypadkach indygo. Gdy potwór zgłodnieje, kolor ów wraca do wyjściowego stanu. Zdarza się, iż ci nieumarli atakują również wampiry, jednak dotyczy to wyjątkowo słabych osobników (bardzo małych dzieci, chorych, osłabionych i tym podobnych). Sporadycznie niewielka liczba kościejów wykorzystuje alkohol jako źródło energii, przyswojenie jej przez organizmy nieumarłych wygląda podobnie jak w pozostałych przypadkach, trunki dotknięte przez nich wyparowują, a ślepia przybierają barwę denaturatu.

Zachowanie

Ten gatunek (o ile w przypadku nieumarłych można używać taksonomii śmiertelników) ożywionego trupa upodobał sobie pustostany, cmentarne mauzolea i zagajniki pełne starych drzew. Niekiedy pomieszkuje w opuszczonych strażnicach bądź aresztach. Kościeje z reguły tworzą niewielkie grupy zwane bandami, którym przewodzi najsilniejszy lub najbardziej inteligentny osobnik. W leżu takiego stada zazwyczaj gromadzone są łupy zbierane przez poszczególnych członków lub gromadnie w czasie napadów łupieżczych bądź w poszukiwaniu żeru (tak magicznego, alkoholowego jak i posiadającego wyczuwalny puls). Kościeje lubują się w atakach z zaskoczenia, najlepiej przy użyciu broni dystansowej typu łuki, kusze, przedmioty miotane, w ostateczności zwykłe kamienie. Walki w zwarciu raczej unikają, a jeśli już muszą, używają w tym celu długich sztyletów (ok. 2 stóp) tudzież toporów mniej więcej wielkości siekiery. Nie stanowią poważnego zagrożenia, lecz nie warto ich lekceważyć - w dużej bandzie, zwanej hordą, potrafią być naprawdę godnymi przeciwnikami!

Informacje dodatkowe

Zmielone na proszek kości tych nieumarłych są świetnym nawozem, dzięki któremu rośliny osiągają niebywałą wręcz plenność i rozmiary, a także swego rodzaju odporność na niekorzystne warunki środowiskowe. Niektóre społeczności nauczyły się wykorzystywać kościeje jako nieumarłych sługusów, będących odpowiednikiem niewolników czy też zwierzęcych towarzyszy (np. psów), jednak tego typu chowańce spotykane są z reguły na terenach, gdzie nekromancja nie jest postrzegana niczym wcielone zło, a lisze czy wampiry traktuje się jak śmiertelnych mieszkańców tych ziem. Bardzo rzadko zdarzają się inteligentne kościeje, porozumiewające się telepatycznie. Zazwyczaj mają one mentalność zwyczajnych zbójów i należy z nimi postępować tak, jak z rabusiami. Nieagresywnego osobnika można przekupić złotem lub dobrą bronią. Sporadycznie taki kościej nie stanowi większego zagrożenia dla wędrowca, może nawet stać się członkiem lokalnej społeczności humanoidów (innej niż półświatek), o ile tylko uwarunkowania kulturowe im na to pozwalają.

Bestiariusz
Gady Elomoto Gnuśny - Prosiór Bydłojad - Żółwiogłaz - Żółwiszcze Olbrzymie
Gryzonie Arratoi - Groszkowiec - Kirpi - Lotki - Pella - Rattini Rae- Szczurek Łąkolubny - Szczurodziej - Usypiacz Północny - Ahatfu antracytowy
Humanoidalne Mniszek Puchowy - Relvanie
Jaszczuropodobne Akkedis - Arco'Iris - Karnotaur Rogaty - Melkhii - Smok z Eriantur - Jajołap Gruchacz - Jaszczurzec Kaktusowy - Muchogryz Tęczowiec - Zauropod - Szarżownik Szkarłatny
Jeleniowate Amano - Ariates Hira - Delaine - Erimalai - Fot-hun - Irmis - Kartylopy - Łosiojeleń - Megaloceros - Varrao
Konie Magiczne Arklys - Asaria Jakarandowa - Aterragis - Equolius - Goryloń - Groziryk Zebrowaty - Ithillien - Jednorożec - Mglak Zmorooki - Nietopyrnik Gawroni - Pegaz - Wisieniec Rafgarski - Zebrzyniec Uparciuch - Zuva Solarna
Konie Rasowe Dhorharim - Koń Pustynny - Tarpaniec Niedźwiedzi - Złoty Koń Sharijski - Valladoński Koń Rycersku Typu Lekkiego - Valladoński Koń Rycersku Typu Ciężkiego - Ilargiański Koń Rycerski - Koń Równinny - Kłusak Verdaliański - Mustang - Sharhanti - Koń Czystej Krwi Gorlańskiej - Nasfereth husarski
Kotowate Gepard Olbrzymi - Homotherium - Irbis Thargornski - Igrys - Iring - Koya - Lampart Sariański - Lew Różany - Lew Stepowy - Machairodus - Namur - Rysiec Marmurkowy - Smilodon - Strzygoń Szmaragdowy - Tygrys Sprężyniec - Vilinder - Vulgris - Jagrys turmalinowy
Łasicowate Borsuk Północny - Undira
Nieumarłe Kościej - Rodoptak - Żałobnik - Nekrodrachon
Nosorożcowate Bezrożec - Elasmotherium - Nosorożec Włochaty - Storczykorożec Trawiasty
Niedźwiedziowate Czarnodźwiedź Miodojad - Vettippu - Xsiang Mao
Owady Jelonek Magmowy - Osa Wulkaniczna - Ostoniczyna
Pająki Arachnidea - Arlekin Purchawka - Karaczaniec Złotoszpony - Krwistogrzbiet - Lotnik Jaskiniowy - Martwiak Fioletowy - Pająk Drzewny - Różoworyjec Tentegośnik - Yanma Szafirowa
Płazy Ropuch Niebieski - Kumak Modry - Tryton Czerwonoskrzydły - Kumka Koleżeńska - Korneliusz z Malokrim
Psowate Anubis Sori - Biesoszakal Ujadacz - Gilis Grafitowy - Refur Leśny - Wężowy Pies - Wiewiórożer Lazurowy - Wilk Mgławicowy - Wilk Zielony - Wilkor - Zielisek Błonkoskrzydły - Mea Hua
Ptaki Uszatka Tęczowa
Ptakowate Burung - Gryf - Gil Karmazynowy - Khona Marengo - Lintu - Mamutak - Mikropapużka Limonkowa - Pouakai - Simia - Strachopiór - Telstari - Wróbel Iydyjski - Yaghaan
Pradawne Pustelnice - Kukulcan - Manauia
Roślinopodobne Aarkid - Aphylla - Bagienniak - Baie - Cierniowiec Różanogłowy - Fung Leśny - Odri - Niewyrostek Roślinny - Zahra
Ryby Kolorowy Anioł - Sukiennik Fiołkowy - Welon Eravallski
Słoniowate Mastodont Leśny - Mamut Eravalski - Mamut Simavu - Mamut Włochaty - Mikrosłonik Motyloskrzydły - Słonik Irrasilski - Słoń Kerendirski
Szczerbaki Glyptodon Pancerny - Inersuna - Leniwiec Papuzi - Pławileń Burawy - Wielkozwierz Theryjski
Smokowate Ajagar Arkadyjski - Balaring - Hasuyen - Lodownik Jarzębinowy - Nekrodrachon
Świniowate Gackouch - Fajkarz Ryżogrzywy
Wężowate Deep’ressyone - Kaarme - Lunarie - Wielkowąż Plamisty - Serpent Pustynny - Czerw Straszydlak
Wołowate Barabuch - Gavriela Imbuzi - Klacz Stokrotkowa
Wodne Atramentowa Renys - Dermin - Niguri - Mizu - Rereki - Wybałusz Rybojad - Manilla Szklana
Pozostałe Golem Kamienny - Hipopotam Taliański - Lewiatan Brzuchacz - Indlulamithi - Juchosz - Kanotis - Kolcogrzbiet Jeżowaty - Makrauchenia - Nibypies Płowowłosy - Ziewuszka Śnieżna